10:53|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 26 شهریور 1398 - 10:33
کد خبر: 12938
باریش گزارش می‌دهد:

اتوبوس‌های فرسوده بلای جان ترافیک شهری ارومیه

چند سالی است که ناوگان حمل و نقل عمومی شهر ارومیه نیاز مبرم به تجهیز و ساماندهی دارد اما تاکنون اقدام مناسبی برای پاسخوگی به نیاز مردم صورت نگرفته است.
اتوبوس‌های فرسوده ارومیه در انتظار ساماندهی

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، چند سالی است که ناوگان حمل و نقل عمومی در سطح شهر ارومیه دچار فرسودگی شده و نیاز به تجهیز و ساماندهی دارد. اما در حال حاضر آنچنان که باید و شاید اقدامات اساسی که پاسخگوی نیاز مردم باشد صورت گرفته است.
فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی نقش بسزایی در آلودگی هوا دارد و همچنین باعث می‌شود مردم رغبت کمی برای استفاده از آن داشته باشند که در این صورت شهروندان به استفاده از خودروی شخصی روی می‌آورند و این امر عامل مهمی برای ایجاد ترافیک به شمار می‌رود.
8 دستگاه اتوبوس ملکی نوسازی وارد چرخه حمل و نقل عمومی می‌شود
محمدرضا علیزاده امامزاده، رئیس شورای اسلامی شهرارومیه در گفت‌‌وگوبا سرویس اجتماعی باریش نیوز اظهار کرد: تا پایان سال گذشته ١١٠ دستگاه اتوبوس توسط بخش خصوصی نوسازی و بهسازی شده و پیش‌بینی می‌شود ٨ دستگاه اتوبوس ملکی نوسازی و وارد چرخه حمل و نقل عمومی شود.
علیزاده در رابطه با اینکه شرکتی از ترکیه به صورت پایلوت یک دستگاه اتوبوس را مورد نوسازی قرار داده است گفت: مراتب رضایت کار آن شرکت حاصل شده و برای نوسازی ١٠ دستگاه از اتوبوس‌های ملکی با این شرکت قرارداد بسته می‌شود.
این مسئول بیان اینکه از بین اتوبوس‌های بخش خصوصی نیز تعمیرات، نوسازی و بازسازی بدنه، صندلی و کف بر عهده بخش خصوصی است، افزود: اولویت نوسازی با اتوبوس‌های ملکی است و با توجه به تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تا آغاز سال تحصیلی جدید اولویت نوسازی با اتوبوس‌های ملکی است.
وی افزود: این روند تا پایان سال جاری ادامه دارد و همچنین اعتبار نوسازی برای هر دستگاه اتوبوس ملکی حدوداً بین ٣٠٠ تا ٣۵٠ هزار تومان سرشکن می گردد.
علیزاده در رابطه با فعالیت اتوبوس‌ها خاطرنشان کرد: در حال حاضر ٢٩٣ دستگاه اتوبوس بخش خصوصی و ۴٩ دستگاه اتوبوس بخش ملکی در سطح شهر فعالیت می‌کنند.
رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه در پایان با اشاره به اینکه در ردیف بودجه سازمان حمل و نقل بار و مسافر در سال ٩٨ برای طرح کمک به اتوبوسرانی رقمی بالغ بر ٢۴٠ میلیارد ریال مصوب شده است، گفت: کارشناسان محیط زیست سطح آلایندگی اتوبوس ها را بررسی و گزارش‌های لازم را در زمینه معاینه فنی و مضرات احتمالی زیست محیطی آنها ارائه می‌کنند.
80 درصد ناوگان عمومی ارومیه فرسوده هستند
سعید موسوی، معاونت نظارت و پایش محیط زیست آذربایجان غربی در گفت‌وگو با سرویس اجتماعی باریش نیوز اظهار کرد: اتوبوس‌های فرسوده به دلیل تولید آلایندگی‌های بالا آلودگی‌های فراوانی دارند و به محیط زیست آسیب می‌رسانند.
وی با بیان اینکه هم اکنون در سطح شهر بالا 80 درصد اتوبوس‌ها فرسوده هستند گفت: اتوبوس‌های فرسوده معمولا آلاینده های بیشتری نسبت به دیگر وسایل نقیه در محیط پخش می‌کنند.
این مقام مسئول ادامه داد: در بیشتر مواقع برای کاهش آلاینده های محیط توصیه می‌شود شهروندان از حمل و نقل عمومی استفاده کنند اما گاهی شاهد آسیب‌رسانی چند برابر اتوبوس‌ها به عنوان وسایل حمل و نقل عمومی به محیط زیست هستیم.
موسوی در رابطه با اصلی‌ترین گازهای موجود در آلاینده ها خاطر نشان کرد: ذرات معلق و هیدروکربن از اصلی ترین گازهای موجود در آلاینده‌ها هستند.
وی افزود: رانندگان باید در کنار بهسازی اتوبوس‌ها فیلترهای مناسبی برای کاهش آلاینده‌ها استفاده کنند.
معاونت نظارت و پایش محیط زیست آذربایجان غربی گفت: آلاینده ها در بروز بیماری های مانند قلبی عروقی و ریوی تاثیر به سزایی دارند.
نارضایتی مردم از وضعیت نامناسب ناوگان حمل و نقل عمومی
حسین یکی از شهروندان ارومیه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار باریش نیوز، گفت: فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل عمومی باعث شده تا مردم علاقه‌ای برای استفاده از آن را نداشته باشند.
این شهروند ادامه داد: اگر مسئولان متوالی ناوگان حمل و نقل عمومی را ساماندهی کنند مردم نیز برای استفاده از آن علاقه نشان می‌دهند که در این صورت استفاده از خودرو شخصی کاهش می‌یابد و شاهد کاهش ترافیک شهری نیز خواهیم بود.
طبق آمار کشوری سن استاندارد ناوگان حمل و نقل عمومی در سطح کشور 10 سال است اما این رقم در ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر ارومیه در مرز 13 سال قرار گرفته است.
با این حال امیدواریم مسئولان امر اهتمام ویژه برای تجهیز و ساماندهی ناوگان حمل و نقل عمومی داشته باشند تا مردم بتوانند به راحتی از این امکانات استفاده کنند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید