23:51|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 25 شهریور 1398 - 12:50
کد خبر: 12931

مبارزه با فساد از حرف تا عمل

اختلاس، کم‌کاری، کاغذبازی، اهمیت ندادن به ارباب رجوع، فقدان برنامه‌ریزی مناسب از جمله مواردی است که در فرهنگ غنی اسلام از مصادیق بارز فساد در دستگاه‌‌های اداری عنوان شده است.
امیدواری به تحقق عدالت اجتماعی زیر پوست شهر

به گزارش سرویس سیاسی باریش نیوز، مبارزه با فساد و باندبازی‌ها که موجب از دست رفتن حقوق عده‌ای در برابر جمعی دیگر می‌شود از جمله مواردی است که در دیدگاه دین مبین اسلام نیز بر اهمیت و جایگاه آن در بین مسئولان دولتی تاکید شده است.

مبارزه با مفاسد اداری و اقتصادی نیز از منویات مهم مقام معظم رهبری از متولیان امر است که در سال‌های اخیر به صورت مکرر بر آن تاکید جدی داشتند و از مسئولان امر قضا خواستند تا با هر گونه فسادی مسئولان در دستگاه های اداری و سازمان‌های دولتی که باعث شود بین مردم و نظام شکاف و فاصله اندازد، مبارزه کنند.

مبارزه با فساد سازمان یافته در بین مسئولان دستگاه‌های اجرایی و اداری پس از تاکیدات جدی مقام معظم رهبری به صورت جدی به مرحله عمل درامد تا جایی برخی از صاحب منصبان در رده های مختلف خدمتی در برخی از استانهای کشور نیز به دلیل ارتکاب به جرایم مالی و ایجاد تنس در فضای اقتصادی کشور مورد بازخواست و پیگیری‌های قانونی قرار گرفتند.

مسئولان آذربایجان غربی در پاسخ به تحقق منویات رهبری مبارزه با فساد اداری و دستگاه های اجرایی را برای مردم این استان وعده دادند تا جایی که محمد مهدی شهریاری، استاندار آذربایجان غربی بر این عقیده است هر روز به جهت اخبار گوناگونی که از اختلاس و رانت‌خواری در جامعه منتشر می‌شود، اعتماد عمومی مردم خدشه‌دار شده و یکی از راهکارهای افزایش این اعتماد به خدمتگزاران نظام، مبارزه با فساد است.

وی در جلسه شورای اداری استان که تیرماه با حضور رئیس دیوان محاسبات کشور برگزار شد، تاکید دارد رمز غلبه بر عقب‌ماندگی استان حفظ وحدت، مبارزه با فساد، همکاری‌های بین‌بخشی و جدیت و پیگیری است.

براساس وعده که مسئولان رده بالای استانی برای مبارزه با فساد و رانت خواری دادند در ماه های گذشته اخبار مختلفی در فضاهای مجازی که مبین عملی شدن وعده مسئولان در برخورد با موضوع فساد است، منتشر شد که بارقه‌های امید در افکار عمومی را برای داشتن جامعه ای مبتنی بر عدالت اجتماعی را روشن‌تر کرده است.

خالی از لطف نیست اگر در این مجال نیم‌نگاهی به شیوه حکومت‌داری امام علی(ع) در مدت اندک زمام‌داری بر امور جامعه آن زمان داشته باشیم که برکناری و مجازات مدیران نالایق و ناکارآمد، بازگرداندن بیت‌المال به غارت رفته به خزانه دولت، تغییر نگرش کارگزاران نسبت به حکومت و مدیریت، شایسته سالاری در انتخاب مسئولان، کنترل و نظارت پیگیر و مستمر، و تأمین عادلانه معیشت زندگی مسئولان و کارکنان را از جمله محورهای اصلی در برنامه‌ریزی برای اداره امور به کارگزاران خویش عنوان می‌کند.

در فرهنگ اسلامی که مسئولان جامعه باید داعیه‌دار آن باشند، تقوا از مظاهر عینی خودکنترلی معرفی شده که به معنای نظارت و مواظبت فرد بر اعمال و رفتار خویش و در نتیجه انجام دادن وظایف به نحو مطلوب و پرهیز از انحراف و تخلف شغلی و اداری است.

به نظر می رسد آنچه شایسته جامعه دینی و اسلامی این است که مسئولان قبل از آنکه دستگاه و یا سازمانی به حساب و کتاب عملکردشان رسیدگی کند، رضایت خدا و خدمت به مردم را سرلوحه عمل قرار دهند و خودشان به ریز کارهایی که انجام داده‌اند، امضاهایی که پای درخواست‌ها زدند، تا گره‌ای از مشکلات مردم حل شود و یا بالعکس گرهی به مشکلی افزوده شود، رسیدگی کنند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید