19:23|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 21 شهریور 1398 - 12:18
کد خبر: 12904

نکاتی که در مورد دیابت نمی‌دانید

دیابت یکی از بیماری‌های شایع در سراسر جهان است و حتی در افرادی که به نظر سالم می‌رسند، ممکن است بیماری پیش دیابت تشخیص داده شود.
نکاتی که در مورد دیابت نمی‌دانید

به گزارش سرویس سلامت باریش نیوز، تغییر سبک زندگی و تغییر شبدغذایی خانواده ها امروزه بسیاری از افراد را در سنین مختلف ممکن است در معرض ابتلا به بیماری دیابت قرار دهد، بیماری که گاهی اوقات حتی خود فرد هم ممکن است از وجود آن آگاهی نداشته باشد.

بدن ما براي توليد انرژي به سوخت نياز دارد، مواد غذايي که مصرف مي‌كنيم نهايتاً به يك قند ساده به‌نام گلوكز تبديل مي‌شوند. گلوكز وارد جريان خون وسپس سلولها شده و براي توليد انرژي و رشد بدن مورد استفاده قرار مي گيرد.

درصورتي که قند به جاي ورود به سلولها درخون باقي بماند، قند خون افزايش يافته و منجر به بروز ديابت مي‌شود از همین رو علت بروز اين بيماري، كمبود انسولين است. انسولين هورموني است كه از غده لوزالمعده (پانكراس) ترشح مي‌شود. اين ماده كليدي، موجب ورود قند به سلولها مي‌شود تا قند، جهت تأمين انرژي مورد استفاده قرار گيرد يا براي مصارف بعدي ذخيره شود.

اینکه مردم چگونه به دیابت مبتلا می شوند باید گفت که انواع مختلفی از دیابت وجود دارند، اما شایع‌ترین آنها دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 هستند. دیابت نوع 1 بیماری است که از زمان تولد یا حداقل از سن جوانی شکل می گیرد. دیابت نوع 2 می تواند هر فردی در هر سنی را مبتلا کند و در واقع قابل پیشگیری است، اگرچه برخی افراد نسبت به دیگران در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری قرار دارند. از عوامل خطرآفرین ابتلا به دیابت نوع 2 می توان به سابقه خانوادگی، رژیم غذایی ناسالم، عدم فعالیت بدنی، و فشار خون بالا اشاره کرد.

افراد مبتلا به دیابت توانایی تولید انسولین مورد نیاز برای حفظ سلامت خود را ندارند. هنگامی که غذا می‌خورید، بدن شما غذا را به قند، یا گلوکز تبدیل می‌کند. در این مرحله، لوزالمعده باید انسولین ترشح کند. انسولین همانند کلیدی عمل می‌کند که سلول‌ها را باز کرده و به گلوکز اجازه ورود می‌دهد و به فرد اجازه می‌دهد از گلوکز برای کسب انرژی استفاده کند. اما وقتی به دیابت مبتلا هستید، این سیستم کار نمی کند.

شکل شدیدتر از بیماری دیابت محسوب می شود که گاهی اوقات به نام «دیابت نوجوان» نیز شناخته می‌شود زیرا یا در زمان تولد وجود داشته یا در دوران کودکی یا نوجوانی فرد به آن مبتلا می‌شود.

آنچه رخ می‌دهد این گونه است: لوزالمعده حاوی سلول‌هایی به نام سلول‌های جزیره ای است که گلوکز در خون را تشخیص می دهند و در واکنش به آن، مقدار مورد نیاز از انسولین را برای عادی سازی سطوح قند خون تولید می کنند. انسولین به گلوکز اجازه ورود به سلول ها را می دهد و از این طریق آنها می توانند انرژی تولید کنند

در دیابت نوع 1، سیستم ایمنی بدن به اشتباه این سلول‌های تولیدکننده انسولین را به عنوان یک جسم خارجی شناسایی کرده و آنها را نابود می کند. این حمله به نام بیماری خود ایمنی شناخته می‌شود و پژوهشگران به طور کامل متوجه چرایی رخ دادن آن نشده‌اند.

بدون انسولین، قند در خون باقی می‌ماند و افزایش می‌یابد و در نتیجه، سلول‌های بدن با کمبود گلوکز مواجه می‌شوند برای مقابله با این شرایط، بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 باید انسولین تزریق کنند تا گلوکز را به سلول‌های بدن خود برسانند.

دیابت نوع 2 شایع‌ترین نوع این بیماری است که در گذشته افراد معمولا پس از 35 سالگی به آن مبتلا می‌شدند. اما شرایط اکنون تغییر کرده زیرا میزان شیوع آن بین کودکان و جوانان رو به افزایش است. بر خلاف دیابت نوع 1، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مقداری از انسولین مورد نیاز خود را تولید می‌کنند، اما این میزان اغلب کافی نیست.

در برخی موارد، انسولین تلاش می‌کند سلول‌های بدن را باز کند تا امکان ورود گلوکز فراهم شود، اما بنا به دلایلی این اتفاق رخ نمی‌دهد. در برخی موارد، داروهای خوراکی می‌توانند به بدن در استفاده موثرتر از انسولین خود کمک کنند و در موارد شدیدتر تزریق انسولین نیاز است.

بنابر گزارش IDF، دیابت در حال حاضر 371 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است، و 187 میلیون نفر از آنها حتی از این مساله آگاه نیستند. ارزیابی سازمان بهداشت جهانی نیز نشان می دهد تا سال 2030، تعداد افراد مبتلا به دیابت بیش از دو برابر می شود، طی یک دهه گذشته، تعداد افراد مبتلا به دیابت ساکن در آمریکا رشد تقریبا 50 درصدی را تجربه کرده و به 29 میلیون نفر یا 9.3 درصد از جمیعت این کشور رسیده است. از این تعداد، تقریبا 1.25 میلیون کودک و بزرگسال آمریکایی به دیابت نوع 1 مبتلا هستند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید