07:43|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 21 شهریور 1398 - 11:32
کد خبر: 12902
باریش گزارش می‌دهد:

سرمایه‌های خفته در بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی

در حال حاضر مدیر جهاد کشاورزی سردشت از برداشت بیش از 500 تن انجیر خبر داده و مانند تمام محصولات دیگر دم از صادرات آن می‌زنند اما تا زمانی که خبر از صادرات نشود باور این وعده‌ها سخت و دشوار است.
عاقبت نامعلوم صادرات میوه‌های آذربایجان‌غربی

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، با نگاه به هر شغلی می‌توان مشکلات خاص آن را دید اما باغداری از آن  شغل‌های پرریسک است زیرا مشکلاتی از قبیل برف، سیل، طوفان و یا حتی حمله حشرات آن را تهدید می‌کند.

برخی از محصولات کشاورزی در دست کشاورزان و سیاست نامناسب مسئولان مربوط به این بخش در خصوص قیمت‌گذاری، بازار فروش، صادرات و ایجاد فرصت برای دلالان بسیاری از باغداران و کشاورزان منطقه را با مشکل اساسی مواجه ساخته است.

این استان به سبب داشتن خاک حاصل خیز، آب و هوای معتدل سالانه 6 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید و در محدوده زمانی مشخص این محصولات را روانه بازار مصرف می‌کند.

اما مشکل اساسی زمانی به وجود می‌آید که قبل فراهم‌سازی بازار فروش و صادرات اقدام به کشت و برداشت میلیون‌ها تن محصولات کشاورزی می‌کنند که عاقبت آن چیزی جز فاسد و دور ریخته شدن نیست.

قصه تکراری و پر غصه به فروش نرفتن محصولات کشاورزی و ماندن آنها روی دست کشاورزان شاید به حدی تکرار شده که دیگر به آن توجهی نمی‌شود اما وقتی این موضوع را از چشم کشاورزی ببینیم که برای به ثمر رساندن محصولات خود یک سال تمام در انتظار به سر می‌برند توان گذر از کنار این مسئله بسیار سخت می‌شود.

قصه نامعلوم صادرات انجیر

صلاح‌الدین حق‌گوی، مدیر جهاد کشاورزی سردشت با اشاره به اینکه انجیر تولید شده در سطح سردشت از نظر کیفیت و طعم معروف است، اظهار کرد: امسال پیش‌بینی می‌شود میزان انجیر برداشت شده در این شهرستان بیش از ۵۰۰ تن باشد که بیشتر از محصولات تولیدی سال پیش است.

وی با بیان اینکه به طور میانگین هفت هزار و ۵۰۰ تا هشت هزار کیلوگرم انجیر در هر هکتار برداشت می‌شود، افزود: سطح باغات انجیر در سطح سردشت برابر با ۵۳ هکتار است.

مدیر جهاد کشاورزی سردشت با بیان اینکه با توسعه سطح باغات انجیر در سردشت درآمدزایی و اشتغال مناسبی در این شهرستان ایجاد می‌شود، ادامه داد: به طور متوسط میزان درآمدزایی حاصل از برداشت انجیر از هر هکتار ۳۰ میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه زمان برداشت انجیر از اوایل مرداد تا اوایل مهر ماه است، عنوان کرد: با توجه به نوع انجیر در پنج نوبت این محصول در سردشت برداشت می‌شود.

حق‌گوی تصریح کرد: از آنجایی که انجیر تولیدی در سردشت بیش از نیاز مصرفی مردم این شهرستان بوده مابقی به شهرستان‌های همجوار و شمال عراق صادر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی سردشت از صادرات انجیرهای این شهرستان خبر می‌دهد، آیا به راستی زمینه صادرات این محصول فراهم شده است؟

قوانینی که کام کشاورزان را تلخ می‌کند

نیلوفر یکی از مخاطبان باریش نیوز در رابطه با نبود بازار فروش میوه‌جات اظهار کرد: از مسئولین تقاضای سامان دهی، فراهم سازی بازار فروش و صادرات میوه را قبل از کاشت و برداشت آن داریم.

وی افزود: کشاورزان پس از ماه‌ها تلاش در گرمای سوزان تابستان و تاریکی شب امید بر به فروش رفتن میوه‌های خود دارند میوه‌هایی که سود آن‌ها فقط به جیب دلالان می‌رود نه کشاورزان.

نیلوفر با اشاره به اینکه یک سامان‌دهی خوب می‌تواند دلیل بر رونق اقتصادی استان شود گفت: مسئولین باید در نظر داشته باشند سامان‌دهی درست و صادرات میوه‌جات می‌تواند به نفع استان و حتی کشور باشد.

این مخاطب باریش نیوز خاطر نشان کرد: زمانی که درهای صادرات را به روی کشاورزان می‌بندند باید شاهد فاسد شدن میوه‌ها نیز باشند مانند همان سیب‌هایی که مسئولان با قوانین نادرست، کام آن برای کشاورزان تلخ کردند.

گلایه کشاورزان از قوانین صادرات

یکی از مخاطبان باریش نیوز که علاقه‌ای به ذکر نامش نداشت با اشاره هزینه‌های بالا برای به بار آمدن یک میوه گفت: کشاورزان هزینه‌های بسیاری برای به بار آمدن یک میوه می‌کنند اما مسئولین جهاد کشاورزی چشم خود دا به روی این هزینه‌ها بسته اند.

وی با اشاره به پایین بودن قیمت ها ادامه داد: مسئولین جهاد کشاورزی بدون توجه به زحمت و خرج کشاورزان نه تنها قیمت محصولات را بسیار پایین اعلام می‌کنند بلکه قوانین بسیار زیادی برای صادرات در اعمال کردند.

این مخاب افزود: زمانی که اقدام به صادرات میوه‌جات خود می‌کنیم پس از دیدن قوانین بسیار زیاد از آن منصرف می‌شویم و این باعث فاسد شدن و به هدر رفتن زحمات یک ساله ما می‌شود.

وی بیان کرد: از مسئولین تقاضا داریم در تصمیمات خود تجدید نظر کنند زیرا اگر زندگی به همین روال ادامه پیدا کند دیگر توان کشاورزی نخواهیم داشت.

آیا به راستی نسبت آماری که می‌دهند اقدامات خوبی را انجام داده اند؟ یا عاقبت این انجیرها هم مانند سیب‌های فاسد شده می‌شود؟

با توجه به ظرفیت‌های کشاورزی آذربایجان‌غربی فهم موضوع رونق اقتصادی و اشتغالزایی بسیار ساده است زیرا اگر به این ظرفیت‌ها توجه نشود باید هر ساله شاهد فاسد شدن هزاران تن از محصولات استان شویم که برای کشاورزان حکم زندگی دارد.

مسئولین باید بیش از هر چیزی به موضوع صادرات توجه کنند زیرا سرمایه‌های بسیاری در بخش کشاورزی خفته است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید