17:40|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 21 شهریور 1398 - 11:21
کد خبر: 12901
یادداشت:

همدلی اجتماعی از نشانه‌های جامعه پویا است

زمانی که شاخص های همدلی و همراهی اجتماعی در بین مردم افزایش یابد آن جامعه در مسیر تعالی و پویایی قرار می‌گیرد.
همدلی اجتماعی از نشانه‌های جامعه پویا است

سرویس اجتماعی باریش نیوز، همدلی و مشارکت عمومی در فعالیت‌های اجتماعی یکی از نشانه‌های جامعه پویا، محرک و با نشاط است، ولی در مقابل بی‌تفاوتی اجتماعی می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری در جامعه داشته باشد.

بی‌تفاوتی نسبت به مسائل اجتماعی و همچنین مسائل مربوط به اقشار مختلف می تواند در درازمدت جامعه را در سیر قهقرایی قرار دهد و جامعه شناسان بر این عقدیه هستند که نبود مشارکت اجتماعی و بروز پدیده بی‌تفاوتی در بین مردم جامعه را به سمت زوال و انحطاط اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی پیش خواهد برد.

مشارکت اجتماعی از سویی نشانه زنده بودن و بيداري جامعه است و از سوی دیگر زنده و بيدار بودن جامعه را تقويت کرده و استمرار مي‌بخشد و هر چه سطح مشارکت در جامعه افزايش يابد، کنش اجتماعي، سازمان يافته‌تر مي‌شود و هر چه کنش اجتماعي سازمان يافته تر و نظام‌مندتر باشد، سطح بالاتري از مشارکت را ايجاد مي‌کند بنابراين مشارکت يک کنش مثبت، کارساز و پربرکت است که بر زمينه آگاهي و اراده و خواست روئيده و نشانگر حيات يک جامعه است.

در مقابل و دلسردی از اوضاع اجتماعی می تواند فرد را به سمت بی تفاوتی نسبت به سرنوشت اجتماع و هم نوعان خود سوق دهد به گونه ای که بدون در نظر داشتن آثار و تبعات رفتارهای خود بر لایه های دیگر رفتارهای از خود بروز دهند که دیگران را دچار آسیب و آزار کند.

بر همین اساس بسیاری از جوامع برنامه‌هایی را برای تقویت حس همدلی در دستور کار خود قرار داده‌اند؛ به دو دلیل، نخست آنکه، اخلاق از جایی شروع می‌شود که ما با «دیگری» طرف می‌شویم و اخلاق هیچگاه برای انسان منفرد تعریف نمی‌شود و مهم‌ترین پایه اخلاق که از آن تحت عنوان «اصل زرین اخلاق» هم یاد می‌شود این است که «خود را در موقعیت دیگری بگذار و متناسب با حسی که در آن موقعیت‌ داری با دیگری برخورد کن» به نظر می‌رسد پایه این قاعده اخلاقی همدلی است. دوم اینکه، وقتی می‌توان نسبت به جامعه دغدغه‌مند بود که مهارت همدلی را یاد گرفته باشیم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید