04:55|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 21 شهریور 1398 - 10:16
کد خبر: 12898
یادداشت:

گمرکات آذربایجان‌غربی نقطه عطف رونق صادرات

با توجه به افزایش 100 درصدی درآمد گمرکات خوی در سال‌جاری می‌توان دریافت که این فرصت‌های به وجود آمده در استان‌های مرزی می‌تواند راهکار مناسبی برای خروج از بحران‌های اقتصادی باشد.
گمرکات آذربایجان‌غربی نقطه عطف رونق صادرات

سرویس اقتصادی باریش نیوز، آذربایجان‌غربی استانی هم مرز با سه کشور ترکیه، عراق و آذربایجان که این موضوع باعث تبدیل آن را به یک موقعیت ویژه جغرافیایی شده که به سبب آن می‌توان مبادلات مرزی فراوانی انجام، و ارزآوری کرد. با استفاده درست از ظرفیت‌های استان می‌توان اشتغال‌زایی منطقه را افزایش داد و باعث بهتر شدن وضعیت اقتصاد مقاومتی شد.

آذربایجان غربی با داشتن حدود یک هزار کیلومتر مرز مشترک با کشورهای همسایه از مزیت بالای صادرات کالاهای غیرنفتی بهره می‌برد.

این استان با 8 گمرک مبادلاتی، بازرگان، خوی، ارومیه، پلدشت، مهاباد، پیرانشهر و سردشت با سه کشور مرز مشترک دارد و هم‌اکنون پس از تلاش‌های بسیار از افزایش 100 درصدی درآمد گمرکات خوی خبر می‌دهند که می‌تواند نقطه مثبتی برای آذربایجان‌غربی باشد به شرط اینکه آن را حفظ کنند و از دخالت افراد ناکارآمد جلوگیری کنند.

به گفته سیف‌الله راثی، مدیر گمرک رازی خوی، در چهار ماهه نخست امسال درآمد گمرکات خوی برابر با ۲۲۰ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است.

آذربایجان‌غربی یکی از استان‌های مرزی کشور بوده که با سه کشور عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان هم‌مرز است از این رو این استان ظرفیت بالایی برای صادرات محصولات کشاورزی و انواع کالاهای تولیدی استان و کشور به خارج دارد و یکی از پایانه‌ها و گمرکات مهم استان، گمرک رازی و پایانه خوی است.

صادرات ۷۷ هزار تن انواع کالا به ارزش ۱۷۷ میلیون دلار در چهار ماهه نخست سال جاری نشان دهنده افزایش ۲.۵ برابری صادرات کالا نسبت به مدت مشابه سال گذشته از این گمرک است.

ساماندهی و تسهیل قوانین گمرکی در استان موجب افزایش میزان صادرات کالاهای استان و کشور از طریق آذربایجان غربی شده است.

در ماه‌های اخیر شاهد حضور گسترده تجار و بازرگانان در بازارچه و گمرکات مرزی و افزایش میزان خرید کالا هستیم که این امر فرصت خوبی برای رشد صادرات کالاها به خارج از کشور فراهم کرده است.

توجه به فرصت‌های به وجود آمده در استان‌های مرزی می‌تواند راهکار مناسبی برای خروج از بحران‌های اقتصادی کشور و استان باشد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید