12:50|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 21 شهریور 1398 - 10:03
کد خبر: 12897
باریش گزارش می‌دهد:

ضرورت مقام‌سازی روستاهای آذربایجان‌غربی در توسعه اقتصادی

مقاوم سازی و نوسازی مساکن روستایی آذربایجان‌غربی از ضرورت ویژه‌ای برخوردار است و در صورت پرداخت مستمر به بهسازی مسکن‌های روستایی می‌توان کمک شایانی به توسعه و رشد اقتصادی استان کرد.
ضرورت مقام‌سازی روستاهای آذربایجان‌غربی در توسعه اقتصادی

به گزارس سرویس اجتماعی باریش نیوز، روستاها نقش بسیار مهمی در راستای پویایی و توسعه اقتصادی در آذربایجان‌غربی دارند و یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های تولیدات کشاورزی، دامپروری و رفع برخی از نیازهای موجود در جامعه را بر عهده دارند.
در سال‌های گذشته نبود امکانات مناسب در روستاها باعث شد تا جمعیت روستایی به شهرها مهاجرت کنند و این امر زندگی شهری و روستایی را با چالش جدی مواجه می‌کند.    
یکی از مشکلاتی که برخی از روستاهای آذربایجان‌غربی را تهدید می‌‌کند مساکن فرسوده و قدیمی آن است که تصویر مخربی از روستاها را به نمایش می‌گذارد و این امر مطالبه اکثر روستا نشینان به ویژه در مناطق محروم است.
۳۲درصد مساکن روستایی آذربایجان غربی مقاوم سازی شده است
محمود بدلی مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان غربی در فروردین ماه سال جاری با بیان اینکه از ۲هزار و ۹۷۳ روستای استان ۲هزار و ۷۲۵ روستای بالای ۴خانوار دارای سکنه بوده که ۲۵۸هزار واحد مسکونی روستایی در استان وجود دارد افزود: تابه امروز ۱۰۴ هزار نفر جهت استفاده از تسهیلات به بنیاد مسکن مراجعه کردند و ۹۶ هزار و ۶۳۴ مورد واجد شرایط به بانکها مراجعه و عقد قرارداد شده است.
وی با بیان اینکه بیش از ۷۸ هزار و ۷۰۰ واحد مسکن روستایی مقاوم سازی شدند خاطر نشان کرد: از این تعداد ۷۵ هزار واحد مسکن روستایی پایان کار گرفته‌اند.
مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان غربی با اشاره به زلزله کرمانشاه و سهم استان از ساخت این مساکن  اظهار کرد: ۹۷ درصد مساکن روستای کرمانشاه به اتمام رسیده و واحدهای باقی مانده در ۳ماهه نخست سال جاری به اتمام می‌رسد.
بدلی با اشاره به اینکه مطالعه اجرای طرح هادی در ۹۵.۴ درصد روستاهای استان انجام شده گفت: طرح هادی در  ۵۸۶ روستای استان  که ۲۷.۲درصد روستاهای استان را دربرمیگیرد اجرا شده است که بیش از ۵۰ درصد جمعیت روستاهای استان از اجرای این طرح بهره مند شده‌اند.
وی با اشاره به صدور ۵۹ هزار و ۲۷۶ فقره پروانه مسکن روستایی در استان تصریح کرد: بیش از ۱۷۲ هزار برگ سند برای مساکن روستایی استان  صادر شده است.
بدلی با اشاره به اینکه در سال ۹۷،از ۳۰میلیارد تومان اعتبار مصوب به این بنیاد تنها ۳۹ درصد تخصیص یافته افزود:  بیش از ۱۵۰ پروژه نیازمند تامین اعتبار است که با تخصیص اعتبار این پروژه ها اجرا و عملیاتی می‌شوند.
مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان غربی گفت: از طریق قیر یارانه‌ای بیش از ۴۰۰‌ کیلومتر از روستاهای استان آسفالت شدند که ارزش قیر یارانه‌ای سهم استان نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان بوده است.
نوسازی روستاهای سیل زده استان
تقی کهوریان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: ۱۰۵ خانه روستایی سیل‌ زده پیرانشهر با استفاده از تسهیلات بانکی در محلی جدید تعمیر، نوسازی یا بازسازی می‌شود.
کهوریان افزود: استاندار آذربایجان‌غربی بر بازسازی خانه‌های آسیب دیده تا پیش از فصل سرما تأکید دارد و به همین خاطر باید محل جدیدی به مساحت 15 هکتار از اراضی ملّی در حاشیه روستا برای احداث خانه‌های تخریب شده در نظر گرفته شود.
به گفته وی با همکاری شرکت آب نیرو مجری طرح احداث سد کانی سیب و سایر نهادهای انقلابی و دستگاه‌های اجرایی استان عملیات بازسازی خانه‌های روستایی آغاز می‌شود و با پرداخت تسهیلات بانکی حداکثر تا پایان مهرماه باید اماکن آسیب دیده روستایی احداث شده و مورد بهره‌برداری قرار گیرند.
 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی اظهار داشت: معدل خانه‌های روستایی مقاوم‌سازی شده در آذربایجان غربی از معدل کشوری پایین‌تر است بنابراین لازمه ارتقا آن افزایش همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات است.
700 مسكن روستای در خوی مقاوم سازی شد
اروج رحيملو رييس بنياد مسكن خوي   اروج رحیم‌لو، رئیس بنیاد مسکن شهرستان خوی گفت: در اجرای طرح مقاوم سازی واحدهای مسكونی روستايی سهم شهرستان خوی امسال يك هزار و 300 واحد بود كه از اين تعداد 950 واحد اجرای شد.
وي افزود: برای مقاوم سازی واحدهای روستايی بيش از 200 ميليارد ريال تسهيلات به روستائيان پرداخت شده است.
رحیم‌لو ادامه داد: با اشاره به اينكه تسهيلات مقاوم سازی مسكن روستای 250 ميليون ريال است، بيان كرد: كارمزد تسهيلات مقاوم سازی مسكن روستايی پنج درصد و زمان بازپرداخت آن 15 ساله است و همه روستائيان می‌توانند از اين تسهيلات بهره‌مند شوند.
وي افزود: ايجاد مقاومت لازم براي مقابله با خسارت در حوادثي نظير زلزله و حفظ زمين هاي زراعي و طبيعي مهمترين هدف اجراي طرح مقاوم سازي مسكن روستايي است و در اين راستا نيازمند همراهي بيشتر روستانشينان هستيم.
وی اضافه كرد: از نظر بنياد مسكن هر واحد مسكونی كه در ساخت آن مشخصات كامل فنی و مقررات ملی ساختمان رعايت نشود، مسكن غيرمقاوم ناميده می‌شود و نيازمند مقاوم سازی است.
نوسازی و  بهسازی مساکن روستايی در بهبود كيفيت مسكن و بافت روستايی  و همچنین ارتقا‌ئ سطح کیفی زندگی روستا نشینان بسیار مؤثر است و برخورداری از مسکن مقاوم و نوساز حق روستانشینان است که امید است طرح مقاوم سازی و نوسازی مساکن روستایی مورد توجه بیش از پیش مسئولان متولی قرار گیرد تا جمعیت روستایی بتوانند در کمال رفاه و آسایش زندگی کنند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید