10:47|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 20 شهریور 1398 - 11:54
کد خبر: 12892
باریش گزارش می‌دهد:

امسال بازار مدارس، بوی تلخ گرانی می‌دهد

امسال به لطف گرانی و تورم بی‌رویه برخی کالاها از جمله لوازم دانش آموزان برای رفتن سرکلاس‌های درس هم دیگر بوی خوش ماه مدرسه سال‌های گذشته را نمی‌دهد.
امسال بازار مدارس، بوی تلخ گرانی می‌دهد

به گزار سرویس اجتماعی باریش نیوز، شهریور همیشه برای خانواده هایی که فرزندان در سن تحصیل دارند با تکاپوی مهیاکردن  کیف، کتاب و لباس مدرسه همراه است و بازار خرید نوشت افزار مورد نیاز دانش آموزان هم در این ماه رونق خوبی می گیرد و اشتیاق روزهای اول مهر همواره با خریدهای شهریور ماه طعم و لذت خاصی برای دانش آموزان دارد.

اما امسال به سبب گرانی بیش از توان حاکم بر بازار ملزومات مدارس از جمله لباس فرم، نوشت افزار و کیف و کفش فراهم کردن لوازم موردنیاز برای والدین کمی سخت‌تر شده تا جایی که برخی خانواده‌ها دادشان از گرانی بازار نوشت افزار و لباس فرم درآمده است.

مسئولین اصلا توجهی به وضعیت خانواده‌های کم درآمد ندارند

سلامی مخاطب باریش نیوز در پیامی با گلایه از مسئولین آموزش و پرورش گفت: هر سال طرح و رنگ لباس فرم مدارس را تغییر می‌دهند ولی با این گرانی مردم چطور هر سال لباس تهیه کنند.

وی ادامه داد: دست‌کم می‌توانند برای هر مقطع تحصیلی پوشش یک نوع لباس فرم را الزامی کنند تا خانواده‌ها برای تهیه لباس فرم اینقدر در مضیقه نباشند چون برخی خانواده‌ها درآمد کافی ندارند که حتی هرسال یکبار هم برای فرزندانشان لباس مخصوص مدرسه بخرند.

این مخاطب معتقد است که گرانی فعلی حاکم بر بازار لباس فرم مدارس دور از انصاف است و متاسفانه مدارس و مسئولین آموزش و پرورش هم اصلا توجهی به وضعیت خانواده‌های کم درآمد ندارند تا جایی که برخی مدارس علیرغم دولتی بودنشان والدین را مجبور به پرداخت هزینه‌های خارج از عرف ثبت‌نام می‌کنند.

افزایش سه برابری ملزومات دوخت لباس فرم مدارس نسبت به سال گذشته

داوود پورعلی، رئیس اتحادیه پوشاک و خیاطان ارومیه نوسانات اخیر ارزی در کشور را باعث افزایش 80 درصدی قیمت یک دست لباس فرم مدارس دانسته و خاطرنشان کرد: از سال گذشته تاکنون قیمت مواد اولیه همچون نخ و سوزن و دکمه 3 برابر شده که در افزایش قیمت لباس فرم مدارس موثر است.

وی با تاکید بر اینکه تمامی پارچه‌های استفاده شده در لباس فرم مدرسه کاملا ایرانی بوده و هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد گفت: متاسفانه مواد اولیه تهیه پارچه، خارجی بوده و کارخانه ها برای تهیه مواد اولیه با مشکل مواجه هستند.

پورعلی با اشاره به اینکه قیمت یک دست لباس فرم مدرسه دخترانه از 87 هزار تومان تا 120 تومان با توجه به سایز متغیر است، اظهارکرد: عرضه لباس فرم مدارس با قیمت 700هزار تومان که در روزهای اخیر خبرساز شد احتمالا مربوط به  کت و شلوار فرم است.

رئیس اتحادیه پوشاک و خیاطان ارومیه در خصوص نحوه نظارت بر کار تولیدی‌های  دوخت لباس  فرم مدرسه یادآور شد: اکیپ‌های سیار از طرف اتحادیه و سازمان صنعت و معدن استان در قیمت گذاری و عرضه لباس نظارت دارند و تاکنون چند مورد شکایت به اتحادیه گزارش شده که بیشتر به دلیل سایزبندی و قیمت بوده که باحضور بازرسان رفع شده است.

مدارس هر سال مقررات جدیدی برای طرح و رنگ لباس وضع می‌کنند

محمدی از شهروندان ارومیه که برای خرید نوشت‌افزار به بازار آمده است در گفت‌و‌گو با خبرنگار باریش گفت: قیمت دفتر و خودکار و مداد نسبت به سال گذشته بیش از حدگران شده تا جایی که با 200 هزار تومان تنها توانسته چند قلم دفتر و خودکار تهیه کند.

وی با بیان اینکه دو دانش آموز مقطع راهنمایی و دبیرستان را امسال راهی مدرسه می‌کند، خاطرنشان کرد: برای تهیه لباس‌های فرم نیز نزدیک به 500 هزار تومان هزینه کردیم که با توجه به درآمد ناچیز کارگری تامین این هزینه برایمان بسیار سخت بود ولی ناچاریم و چون مدارس هر سال مقررات جدیدی برای طرح و رنگ لباس وضع می کنند.

اگر به افزایش قیمت وسایل مورد نیاز دانش آموزان در سال‌جاری افزایش شهریه ثبت‌نام و سرویس مدارس را هم اضافه کنیم برآورد کنید یک خانواده برای راهی کردن دو دانش آموز بر سرکلاس‌های درس آنهم مدارس دولتی در طی یک سال چه هزینه هنگفتی را باید تحمل کند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید