18:36|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 20 شهریور 1398 - 11:03
کد خبر: 12890
باریش گزارش می‌دهد:

ارومیه شهری با بافت‌های فرسوده فراموش شده

در چند سال گذشته طرح‌های مختلفی برای احیای بافت فرسوده در ارومیه عنوان شده اما هیچ‌گونه اقدامات قابل توجهی صورت نگرفته و گویا این امر مهم به فراموشی سپرده شده است.
ارومیه شهری با بافت‌های فرسوده فراموش شده

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، بافت فرسوده یکی از معضلات بزرگ شهری به شمار می‌رود که ضمن اینکه چهره شهر را نامناسب جلوه می‌دهد در برخی از موارد باعث بروز حادثه نیز می‌شود.
در سطح شهر ارومیه نیز بافت‌های فرسوده زیادی به چشم می‌خورد که نیاز به ساماندهی و بازسازی دارد. با توجه به اینکه در چند سال گذشته احیای بافت فرسوده در شهر ارومیه مطرح شد اما تاکنون اقدامات قابل توجهی برای آن صورت نگرفته است.
بیش از 7 درصد ارومیه در بافت فرسوده قرار دارد
محمد‌رضا علیزاده امامزاده، رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه در گفت‌وگو با سرویس اجتماعی باریش نیوز اظهارکرد: مساحت در حال حاضر حدود 11هزار و 218 هکتار است که هم اکنون در مرحله شناسایی طرح جامع ارومیه (طرح ساختاری و راهبردی)هستیم.
وی در رابطه با تشخیص مشاور این طرح در سال 1384 گفت: مشاور طرح، مساحتی بالغ بر یک‌‌هزار و 341 هکتار از بافت‌های شهری را فرسوده تشخیص داده و از این گستره پهنه‌ای به مساحت 417 هکتار در سال 1385 به تصویب کمیسیون ماده 5 استان رسیده است.
این مسئول با بیان اینکه بافت فرسوده مصوب به عبارتی 3/7 درصد از مساحت شهر ارومیه را تشکیل می دهد، خاطرنشان کرد: بافت تاریخی ارومیه پهنه‌ای به مساحت 277/7 هکتار شناسایی شده که تقریباً منطبق بر بافت‌های ناکارآمد و فرسوده مصوب است.
وی با بیان اینکه نباید بافت تاریخی را ناکارآمد و فرسوده تلقی کرد ادامه داد: بافت تاریخی حائز مستحدثات، ابنیه و فضاهای دارای ارزش تاریخی و فرهنگی است و اولویت مدیریت شهری، حفظ و حراست از این بافت ارزشمند است.
رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: در بند 2 مصوبه سال 1396 شورای عالی شهرسازی ومعماری ایران پیرامون اصلاح مصوبه ۱۳۹۴/۷/۲۷ ـ ابلاغ محدوده تاریخی ۱۶۸ شهرکشور و تعیین رویکرد های کلی حفاظت و احیای محدوده های تاریخی ـ فرهنگی در تهیه سند واحد بافت های تاریخی ـ فرهنگی آمده است «لازم است محدوده های مذکور به هنگام تهیه طرح تفصیلی بافت تاریخی ـ فرهنگی، مورد بررسی‌های تکمیلی قرار گرفته، تدقیق شده و به تأیید نهایی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برسد.
علیزاده امامزاده با اشاره اقدامات لازم در جهت حفظ بافت تاریخی شهر اظهار کرد: برای بافت تاریخی شهر ارومیه مطابق مصوبه سال 1396 شورای عالی شهرسازی و معماری ایران می بایست طرح تفصیلی موضعی (سطح سوم از طرح های توسعه شهری) تهیه گردد و شناخت این محدوده با بررسی‌های تکمیلی و دقیق همراه باشد و این امر بدون شک با همکاری اداره کل راه و شهرسازی استان، صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری استان، شهرداری ارومیه و ستاد بازآفرینی شهری استان انجام می گیرد.
وی ادامه داد: اعتبار تهیه طرح تفصیلی ویژه بافت تاریخی تا زمانی که به آغاز عملیات آن مبادرت نگردد مشخص نیست.
رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه در پایان افزود: برای برخی طرح‌های خاص همچون جداره سازی خیابان امام با محوریت احیای هویت تاریخی این خیابان، شورای اسلامی شهر ارومیه رقمی بالغ بر 50 میلیارد ریال تخصیص داده است که پیشبرد این طرح با همکاری اداره کل صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری استان صورت می پذیرد.
اجرای سیاست‌های تشویقی برای احیای بافت‌های فرسوده
فرخ عبدی، شهردار منطقه 4 ارومیه در گفت‌و‌گو با سرویس اجتماعی باریش نیوز با اعلام این خبر گفت: این منطقه دارای 700 هکتار بافت فرسوده است که از این میزان 400 هکتار بافت فرسوده دارای ارزش تاریخی هستند که تلاش داریم با اجرای سیاست‌های تشویقی و حمایتی آن را حفظ کنیم.
وی در ادامه با بیان اینکه ساختمان‌های قدیمی نشان دهنده اصالت تاریخی و فرهنگی هر شهری هستند، احیای بافت‌های فرسوده را احیای هویت گذشته دانست و خاطرنشان کرد: صاحبان ساختماهایی قدیمی اگر اقدام به احیای ملک با کاربری تجاری کنند به طور مثال از ساختمان‌های قدیمی به عنوان رستوران‌های سنتی بدون تغییر در فضای ساختمان شامل دریافت حمایت های شهرداری می‌شوند و از این افراد هیچ‌گونه وجهی برای عوارض شهرداری دریافت نمی‌شود.
این مسئول با اشاره به اینکه مصوبه جدید شورای شهر در حمایت از احیای بافت‌های فرسوده تصویب شده است، تصریح کرد: شهرداری از تمام افرادی که تمایل به احیای بافت‌های فرسوده و تاریخی شهرداشته باشند دعوت به همکاری می‌کند تا از اصالت شهری برای انتقال به نسل‌های بعدی حراست کند.
عبدی یادآور شد: در بارندگی‌های ماه‌های ابتدایی امسال تعداد 15 خانه مسکونی که دارای بافت‌های فرسوده بودند دچار آسیب شده و ریزش کردند در حالی که می‌توان با اندکی سرمایه‌گذاری در این بخش از این بناها با کاربری‌های بهتر استفاده کرد.
شهردار منطقه 4 ارومیه در پایان خاطرنشان کرد: شهرداری در حمایت از افرادی که بتوانند بافت‌های فرسوده را با تغییر کاربری به چرخه اشتغال اضافه کنند تلاش می‌کند تا با ارائه به موقع خدمات شهری از قبیل زیباسازی، آسفالت و رفع سدمعبر مسیر فعالیت این افراد را هموار کند.
طرح بوم‌شهر در جهت احیای بافت فرسوده و رونق گردشگری اجرایی می‌شود 
رضا مشهدی کشتیبان» در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصادی باریش‌نیوز؛ درخصوص سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری ارومیه اظهار کرد: از جمله وظایف اصلی سازمان ورود در بحث سرمایه‌گذاری و کارآفرینی جهت ایجاد تحول در اقتصاد شهری میباشد.لذا این مجموعه از سال 1397 به طور رسمی کار خود را تحت عنوان سازمان آغاز کرده است.
وی افزود: مدیریت، تهیه و اجرای طرحهای سرمایه‌گذاری در شهر؛ بازاریابی شهری؛ برندسازی؛ تهیه بسته‌های تشویقی و ترغیب سرمایه‌گذاران؛ استقرار نظام یکپارچه و سازمان‌یافته امور سرمایه‌گذاری و مشارکت؛ فراهم‌آوردن زمینه و بستر مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی در امور مربوط به شهرداری؛ اشاعه فرهنگ مشارکت در توسعه شهر و فرهنگ شهرنشینی؛ تلاش در جهت افزایش اطمینان و امنیت برای سرمایه‌گذاران و جذب سرمایه‌های مردمی؛ تلاش جهت افزایش سرانه عمومی و خدماتی از طریق سرمایه‌گذاری و مشارکت؛ ایجاد اعتدال در توزیع خدمات از طریق سرمایه‌گذاری و مشارکت در راستای رشد و توسعه متوازن شهر از جمله اهداف مهم و اساسی سازمان به شمار می‌رود.
رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری ارومیه درخصوص اقدامات انجام شده در راستای برندسازی شهرارومیه تصریح کرد: سازمان در تلاش است تا شهر ارومیه عضو شهرهای خلاق یونسکو شود.  صنایع دستی، هنرهای بومی ، هنرهای رسانه‌ای، فیلم، طراحی، خوراک شناسی، ادبیات و موسیقی هفت حوزه خلاق شهر یونسکو محسوب می‌شوند.
وی تاکید کرد: عضویت در شبکه شهرهای خلاق، مقدمه ای بر  قرار دادن خلاقیت و صنایع فرهنگی در قلب برنامه‌های توسعه‌ شهر در سطح محلی و همکاری فعال در سطح بین‌المللی خواهد بود. شهر ارومیه برای رسیدن به توسعه، علاوه بر توجه به بخش کشاورزی و صنعت، نیازمند توجه جدی به بخش گردشگری دارد زیرا دیگر بخش های اقتصادی به تنهایی نمی‌تواند جوابگوی نیازهای افزایش درآمد و توسعه شهر باشد.
مشهدی کشتیبان عضویت ارومیه به عنوان شهرخلاق یونسکو و طرح هایی همانند ارومیه 2020 را از برنامه هایی دانست که درصورت اجرای صحیح توان قابل ملاحظه ای در افزایش جاذبیتهای سرمایه گذاری خواهند داشت و در ادامه  گفت: در این میان و برای تبدیل ارومیه به شهر گردشگری بین الملل اقدامات شهرداری به هیچ عنوان کفاف حصول به نتایج مورد نظر را ننموده و نیازمند اراده جمعی و حمایت کلیه مسئولین استانی و شهری  همچون استانداری و میراث فرهنگی میباشد.
رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی اظهار کرد: اصلی‌ترین نیاز شهر ارومیه تعریف بستههای متناسب با جهات رشد و توسعه شهر بوده که این مهم توسط مجری طرح انتخاب شده توسط شهرداری ارومیه در حال مطالعه میباشد. احداث میدان میوه و تره بار مدرن، ترمینال بین شهری ارومیه و مجتمعهای تفریحی، اقامتی و گردشگری از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی  جزو پروژههای مطالعه شده در این طرح خواهند بود.
مشهدی کشتیبان طرح بوم شهر را یکی از طرح‌های شهری برای احیای بافت‌های قدیمی و رونق گردشگری تلقی کرده و گفت: این طرح درصورت تصویب نهایی شورای محترم اسلامی شهر، در سه بخش گردشگری، اقامتی و تجاری خاص قابلیت اجرایی دارد.
وی گفت: طرح «جذب سرمایه‌های خرد» در قالب پروژه‌های عام المنفعه در مقیاس کوچک با دارابودن شفافیت کمک‌های مردمی از دیگر طرح‌های شهرداری است که منجر به افزایش مشارکت عمومی در طرحهای شهرداری و افزایش سرمایه اجتماعی شهرداری خواهد شد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: برای حمایت از سرمایه گذاری در بخش گردشگری ارومیه، عوارض پروانه در بخش هتل سازی و مجتمع های گردشگری برای سرمایه‌گذاران به صورت رایگان اعطا می‌شود.
شناسایی و احیای بافت تاریخی در شهر ارومیه اهمیت بسیاری در رونق گردشگری دارد و می‌توان با برنامه‌ریزی‌های اساسی از این فرصت در راستای توسعه شهری و رونق اقتصادی استفاده کرد و جلوه زیبا و طرحی نو در شهر را فراهم آورد. از این رو در آستانه ارومیه 2020 باید دید چه اقداماتی قرار است برای احیای بافت فرسوده در ارومیه صورت گیرد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید