16:33|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 16 شهریور 1398 - 10:07
کد خبر: 12869
یادداشت:

مرگ خاموش با پوکی استخوان

پوکی استخوان یک بیماری خاموش و بدون علامت است و تا زمانی که شخص دچار شکستگی استخون نشود این بیماری به صورت نامحسوس در بدن فرد موجود است.
مرگ خاموش با پوکی استخوان

سرویس سلامت باریش نیوز، پوکی استخوان یکی از بیماری‌های مزمن و در برخی از موارد از بیماری‌های حاد به شمار می‌رود که علائم و نشانه‌های متعددی دارد.
به گفته پزشکان متخصص، پوکی استخوان یک بیماری خاموش و بدون علامت است و تا زمانی که شخص دچار شکستگی استخون نشود این بیماری به صورت نامحسوس در بدن فرد موجود است.
نام دیگر پوکی استخوان (استئوپروز) است شکستگی‌های ناشی از استئوپروز، شکستگی‌هایی هستند که به‌طور معمول در آن موقعیت‌ها در افراد سالم شکستگی استخوان رخ نمی‌دهد که این شکستگی‌ها به عنوان شکستگی ناشی از شکنندگی در نظر گرفته می‌شوند شکستگی‌های لگن پس از سقوط رخ می‌دهند، اما دو سوم شکستگی‌های مهره‌ای به صورت خاموش بوده و با یک فشار مختصر مانند بلند کردن یک جسم، عطسه کردن و خم شدن رخ می‌دهند.
شکننده شدن استخوان باعث می‌شود احتمال بروز شکستگی در آن بیشتر شود پوکی استخوان معمولا به‌تدریج پیشرفت می‌کند و هیچ علامتی از خود بروز نمی‌دهد تا وقتی که شکستگی به‌وجود می‌آید.
پوکی استخوان می‌تواند در هر استخوانی از بدن ایجاد شود ولی معمولا در ستون مهره، لگن، مچ دست و دنده ها بیشتر دیده می‌شود.
بیماران که دچار شکستگی و پوکی استخون هستند تا ماه‌ها بعد از شکستگی برای راه رفتن نیاز به عصای زیر بغل یا واکر دارند و تقریباً یک سوم از آنها تا آخر عمر باید از واکر یا عصای زیر بغل استفاده کنند.
شکستگی‌های ناحیه لگن به‌دنبال پوکی استخوان سالانه مبالغ هنگفتی را به بودجه بهداشتی کشورها تحمیل می‌کند.
در توضیح اهمیت پوکی استخوان یا استئوپروز دانستن همین نکته کافی است که حدود یک سوم کسانی که به علت این بیماری دچار شکستگی لگن می‌شوند در یک سال اول بعد از شکستگی میمیرند. و حدود یک سوم آنها که زنده می‌مانند توانایی زندگی مستقل خود را از دست می‌دهند. تنها یک سوم باقیمانده میتوانند به زندگی معمولی بازگردند.
راهکارهای مختلفی برای جلوگیری از پوکی استخوان وجود دارد که یکی از آنان جذب ویتامین د و کلسیم موجود در آن  است. ویتامین د در نور خورشید وجود دارد اما در زمان اوج آفتاب نباید از آن استفاده کرد چون موجب سرطان پوست می‌شود. اما استفاده معقول از آفتاب در زمان درست به جذب کلسیم کمک می‌کند. 
برای پیشگیری از بیماری پوکی استخوان باید از سنین نوجوانی یک رژیم کامل و درست رعایت شود چون در این سنین است که استخوان‌ها شکل می‌گیرند و محکم می‌شوند.
نوجوانان باید طوری تغذیه شوند و از مواد غذایی کلسیم دار استفاده کنند که در سن 50 سالگی، استخوان‌هایی قوی و نیرومند داشته باشند؛ این مواد کلسیم‌دار همان مواد لبنی و به ویژه شیر است که تأثیر بسیار زیادی روی استحکام استخوان‌ها دارد.
نوشیدن شیر، خوردن ماست و پنیر تازه در هر وعده غذایی باید حتماً رعایت شود چون فقط محصولات لبنی کلسیم کافی بدن را فراهم می‌کنند؛ در صورت داشتن آلرژی به شیر می‌توان از مکمل‌های کلسیم مانند قرص استفاده کرد.
همچنین روزی 2 کاسه ماست یا 300 گرم پنیر، کلسیم بدن را فراهم می‌کند؛ می‌توان این مواد غذایی را در وعده‌های غذایی صبحانه، ناهار و شام گنجانید؛ در صبحانه خوردن، 300 میلی‌لیتر شیر مانند 375 میلی گرم کلسیم است که می‌تواند تا حد زیادی از بروز بیماری پوکی استخوان جلوگیری کند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید