17:45|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 14 شهریور 1398 - 11:31
کد خبر: 12862
یادداشت:

همت همگانی؛ پاشنه آشیل تحقق شهر عاری از زباله

برای نریختن زباله در اماکن عمومی راهکارهای زیادی مطرح شده و از آن جایی که این معضل مشکل خاصی به نظر نمی‌آید مردم به آن توجه نمی‌کنند پس باید چاره‌ای برای یافت شاید جریمه حتی برای عابرین پیاده راهکاری باشد که مردم را وادار به قانون مداری کند.
فرهنگ نریختن زباله به فراموشی سپرده شد

سرویس اجتماعی باریش نیوز، متاسفانه امروزه بحران ریختن زباله در طبیعت به یک پدیده تبدیل شده است و برای پرهیز از نریختن زباله راهکارهای بسیاری داده شده است ولی متاسفانه مردم توجهی به این امر نمی‌کنند با توجه به آن که همه مشکلات برای حل شدن نیاز به راهکار دارند شاید با قراردادن جریمه حتی برای عابرین پیاده به ریختن زباله در قسمت‌های مختلف بتوان برای کاهش این معضل در جامعه کاری کرد، چرا که ریختن زباله در طبیعت برابر است با نابودی محیط زیست.

گسترش جوامع بشری با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی سبب شده  افراد بسیاری در کنار هم جمع شوند و زندگی گروه را آغاز کنند گفتنی است این مسئله مستلزم رعایت بسیاری از قوانین و اصول است.

مرد با رعایت قوانین وضع شده به راحتی می‌توانند زندگی خوبی در کنارهم داشته باشند اما حال به دلیل عدم رعایت امنیت محل زندگی خود را به زباله دانی تبدیل می‌کنند که اثرات منفی آن در سال‌های آینده میبینند.

پرهیز از ریختن زباله در خیابان‌ها، دریاها، رودخانه‌ها، جنگل، پارک، پیاده‌رو، استادیوم، کلاس درس، حیاط مدرسه و دانشگاه‌ها از جمله این قوانین مدنظر در یک جامعه است که کم‌تر کسی به آن‌ها توجه می‌کند.

زمانی که سخن از فرهنگ می‌شود افراد به فرهنگ ایران زمین می‌بالند اما دریغ ار آن که خود درحال نابودی و به فراموشی سپردن آن فرهنگ هستند.

داشتن فرهنگ چندین هزار ساله به تنهایی برای یک کشور و قوم کافی نیست زیرا با توجه شرایط می‌توان دریافت که در عمل به رعایت چنین موضوع کوچکی لنگ می‌زنند وهمان‌قدر که زباله را بی ارزش می‌شمارند ریختن زباله را هم بی اهمیت جلوه می‌دهند به گونه‌ای که در بیشتر مواقع شاهد صحنه هایی همچون پرتاب شدن زباله از داخل ماشین به بیرون، انداختن زباله در یک قدمی سطل زباله‌های موجود در شهر و ده‌ها مورد دیگر هستیم.

ریختن زباله در کوچه و خیابان‌ها شاید نشان از فقر فرهنگی باشد اما مگر می‌شود مردمانی که در سرتاسر جهان از فرهنگ آنان سخن گفته می‌شود به رعایت چنین موضوع مهمی اهمیت ندهند؟

در بسیاری از کشورها برای ریختن زباله مبالغ هنگفتی جریمه اعمال می شود و مردم این اوامر را رعایت می‌نمایند تا هم جریمه نشوند و هم از چهره زیبای شهر حفاظت نمایند.

تمامی مردم سعی می‌کنند که مقصری برای آلودگی هوا و زیبا نبودن چهره شهر پیدا کنند ولی چرا هیچ وقت به خودمان نگاه نمی‌کنیم که شاید مقصر اصلی خود ما باشیم؛ پس باید نریختن زباله را به یک فرهنگ تبدیل کرد تا فرزندان آینده از نبود هوای پاک و محیط زیبا رنج نبرند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید