21:15|سه شنبه, اردیبهشت 04 ,1403
تاریخ انتشار: 14 شهریور 1398 - 08:48
کد خبر: 12858
یادداشت روز:

دادن نذری محرم رسمی به قدمت باورهای دینی در آذربایجان غربی

نذری دادن یکی از آئین‌های مذهبی در بین مسلمانان و سایر ادیان الهی است که در ماه محرم از استقبال ویژه ای برخوردار است و از گذشته تاکنون ادامه دارد.
دادن نذری محرم رسمی به قدمت باورهای دینی در آذربایجان غربی

سرویس فرهنگی باریش نیوز، نذری یکی از رسم و رسوم های دینی و مذهبی است که از سالیان گذشته در فرهنگ مسلمان بوده و همچنان هم ادامه دارد. نذری دادن تنها مخصوص مسلمان و دین اسلام نیست و آن طور که در تاریخ آمده است این سنت کهن در دیگر ادیان الهی نیز وجود دارد.
در عزاداری‌های ماه محرم برخی از ارامنه و زرتشتیان که به حضرت ابوالفضل(ع) و اباعبدالله الحسین(ع) ارادت ویژه ای دارند، هر ساله از قند و چای هیئت‌های مسلمان گرفته تا چند رأس گوسفند نذر می‌کنند و در این مراسم معنوی شرکت می کنند.
شاید بتوان نذرها را وسیله ای برای وحدت مسلمانان در ابتدای امر و سپس وحدت یکتاپرستان و کفرستیزان دانست.
نذورات در بین مسلمانان در ایام مختلفی وجود دارد که ماه محرم از ایامی است که نذریهای زیادی در آن ادا می شود.
آیین نذری دادن به عزاداران امام حسین(ع) سنتی دیرینه و پسندیده در میان اکثر مسلمانان و به خصوص شیعیان دنیاست که در کشورمان رواج بیشتری دارد و شب و روز تاسوعا و عاشورا به اوج خود می رسد.
نذری دادن در جامعه ايران را  بايد يكی از صور نهادينه برای تبلور جهان بينی و نظام اعتقادی شيعه دانست.
معمولا بیشتر این نذری های ماه محرم به صورت طبخ غذا و پخش آن میان مردم و عزاداران امام حسین(ع) است، به علاوه توزیع غذا در دسته ها و هیئتهای مذهبی در این ایام بیشتر مشاهده می‌شود.
ما با نذری خوردن به کسی که نذری به نام اوست احترام می گذاریم وچون او نزد خدا محترم است موجب می شود که خداوند هم به ما توجهی کند.
یکی از علما می فرمود:اگر در مجلس امام حسین (ع) شرکت کردی وبرایت چای آوردند آن چای را بنوش که دوای هر دردی است .چرا که نام امام حسین علیه‌السلام بر آن است.
در روایتی از امام حسین علیه السلام ذکر شده که فرمودند:
همانا خداوند ما را برگزید و گروهی را برای ما برگزید تا یاریمان کنند و به سبب شادی ما شاد باشند و به خاطر حزن ما اندوهگین باشند و اموال و جان هایشان را در راه ما بذل کنند. آنان از ما و به سوی ما هستند” نذری و نذری دادن یاد آوری کننده ارزشهای اجتماعی نظیر برابری، تعاون، اتحاد، نظم، تعادل و توازن است؛ همکاری مردان و زنان برای نذری دادن و در کنار هم بودن آنها هنگام طبخ نذری، نشانه همراهی آنان در همه شرایط و زمان ها است.
مراسم نذری دادن مملو از ارزش های انسانی و اسلامی است که در کنار همیاری و دوستی مردم، نشان دهنده فرهنگ، آداب و رسوم و عقاید و سنت های ماست و نشانه هایی از عواطف –احساسات و یکدلی مردم و شریک بودنشان در عزای سرور و سالار شهیدان همچنین نذری یک بهانه خوب برای با هم بودن است.
یکی دیگر از فواید نذری جمع شدن همه اعضای فامیل به بهانه کمک کردن برای آماده سازی نذری است که این هم از دیگر زیبایهای این سنت الهی است.
سادگی غذاهای نذری  نشانی از سادگی و بی آلایشی صاحب این روزها است که ای کاش پس از محرم نیز در میان ما بماند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید