04:36|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 13 شهریور 1398 - 12:18
کد خبر: 12855
باریش گزارش می‌دهد:

فتح قله‌های توسعه آذربایجان غربی به شرط همت مسئولان

آذربایجان غربی از جمله استان‌هایی است که همواره بخاطر عقب‌ماندگی از چرخه توسعه رنج‌های زیادی را متحمل شده و این رنج زمانی می‌تواند پایان یابد که مسئولان خیز جدی برای فتح قله‌های توسعه داشته باشند.
فتح قله‌های توسعه آذربایجان غربی به شرط همت مسئولان

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، آذربایجان غربی سال‌های بسیاری است که به دلایل بسیاری از جمله انگ‌های سیاسی که در گذشته دامن گیرش شده از چرخه توسعه اقتصادی و تجاری بازمانده است.

اما هنوز مردان و زنان این سرزمین با صبوری که ضمیمه تلاش و پیشرفت خود کردند سعی دارند با دست یافتن به بازارهای هدف داخلی و جهانی خلاف این ظن و گمان را ثابت کنند و بر شتاب توسعه اقتصادی استانشان بیفزایند.

گرچه گفتن این حرف تکرار مکررات است اما گفتنی است آذربایجان غربی با داشتن کیلومترها مرز مشترک با کشورهای همسایه یکی از پتانسیل های بالقوه برای توسعه مبادلات ارزی در عرصه بین‌الملل دارد.

آذربایجان‌غربی ظرفیت‌های موجود خود را معرفی کند

سعود بن احمد خالد البروانی، سفیر عمان در ایران شب گذشته در دیدار با استاندار آذربایجان غربی در ارومیه با توجه به شناختی که از این استان دارد، معتقد است که قابلیت‌های اقتصادی آذربایجان غربی منحصر بفرد است و امیدواریم این سفر دستاوردهای مثبتی را برای ارتباط این استان با کشور عمان داشته باشد.

وی با اشاره به برگزاری جلسات مشترک بین اتاق بازرگانی ایران و عمان طی آبان ماه سال‌جاری به میزبانی تهران، بیان کرد: آذربایجان‌غربی با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیری که دارد، می‌تواند نسبت به معرفی این قابلیت‌ها در این نشست اقدام کند.

البروانی در ایران ظرفیت‌های گردشگری آذربایجان غربی را نیز قابل توجه ارزیابی کرد و اظهار کرد: در آینده نزدیک وزیر گردشگری ایران به عمان سفر می‌کند و این سفر می‌تواند بستر خوبی برای بیان ظرفیت‌های استان باشد.

گفتنی است سفیر عمان از پیشنهاد برقراری خط هوایی بین آذربایجان‌غربی و عمان و نیز اعزام هیات تجاری از استان به کشور عمان استقبال کرد.

آذربایجان غربی زمینه میزبانی از گردشگران کشورهای حوزه خلیج فارس را دارد

محمدمهدی شهریاری،استاندار آذربایجان غربی شب گذشته در دیدار با سفیر عمان در ایران افزود: آذربایجان‌غربی برای تحقق این امر می‌تواند از ظرفیت سه فرودگاه ارومیه، خوی و ماکو استفاده کند.

وی با اشاره به رشد صادرات آذربایجان‌غربی و استقبال سرمایه‌گذاران از ظرفیت‌های این استان در بخش‌های مختلف، اضافه کرد: این استان از ظرفیت‌های قابل توجه گردشگری نیز برخوردار است و می‌تواند پذیرای گردشگران حوزه خلیج فارس به‌ویژه عمان باشد.

این مسئول به ظرفیت منطقه آزاد ماکو و دریاچه ارومیه هم اشاره کرد و ادامه داد: با وجود بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود، آذربایجان‌غربی علاقه‌مند است تا در توسعه اقتصادی مدنظر ایران و عمان نقش جدی ایفا کند.

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به پیشینه خوب تاریخی روابط ۲ کشور ایران و عمان، از توانایی استان در ایجاد پنجره‌های جدید اقتصادی بین ۲ کشور خبر داد و بیان کرد: ایران و عمان همواره روابط حسنه و خوبی باهم داشته است و این روابط روز به روز بهتر می‌شود.

جذب سرمایه‌گذار خارجی نیازمند تعیین نقشه راه است

رضا حسینی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه یکی از الزامات رونق تولید تجارت فرامرزی است، اظهار کرد: این استان به دلیل داشتن مرز مشترک با چند کشور خارجی ظرفیت بالایی را برای توسعه تجارت فرامرزی دارد.

وی بیان کرد: باید در ابتدا بر روی زیرساخت‌های تجارت فرامرزی کار شود زیرا در این صورت می‌توان زمینه‌های ترانزیت کالا را فراهم کرد چون وقتی بحث رونق تولید مطرح است باید در ابتدا نیازهای بخش اقتصاد شناسایی و بر روی ساختارهایی که می تواند برای رونق تولید موثر باشد، برنامه ریزی شود.

این مسئول ادامه داد: احیای واحدهای نیمه تمام و شناسایی واحدهایی که با ظرفیت پایین در حال تولید است، از برنامه های مهم برای عمل به شعار سال بوده و اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: برای بررسی مشکلات و موانع واحدهای تولیدی کارگروه رفع موانع تولید هر 2 هفته یکبار برگزار می‌شود تا تولیدکننده به راحتی درخواست‌های خود را بیان کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی در ادامه با اشاره به اینکه جذب سرمایه گذار خارجی نیازمند تعیین نقشه راه در بخش اقتصادی است، گفت: پکیج طرح های سرمایه گذاری را جمع آوری می کنیم تا این اطلاعات در اختیار سرمایه گذار داخلی و خارجی قرار گیرد و زمینه رونق اقتصادی در استان فراهم شود.

ظرفیت فراموش شده پایانه‌های مرزی در رونق اقتصادی استان

پایانه‌های مرزی این استان در واقع ظرفیت ارزشمندی هستند که می‌تواند کشور را به بازارهای جهانی متصل کنند چنان‌که در حال حاضر پایانه مرزی سرو ارومیه را به حقیقت دروازه اتصال به اروپا لقب دادند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید