07:41|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 13 شهریور 1398 - 09:12
کد خبر: 12848
به مناسبت ماه محرم:

آئین‌های عزاداری مردم آذربایجان در ماه محرم

همه ساله آئین‌های عزاداری حضرت امام حسین (ع) در شهرهای مختلف آذربایجان‌غربی به صورت خودجوش و با برافراشتن علم‌های عزاداری سید و سالار شهیدان برگزار می‌شود و مردم به پیشواز ایام محرم و ماه صفر می‌روند.
آئین‌های عزاداری مردم آذربایجان در ماه محرم

سرویس فرهنگی باریش نیوز، با فرا رسیدن ماه محرم برنامه‌های بسیار مختلف فرهنگی، مذهبی همزمان با سراسر کشور در نقاط مختلف استان آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود.
همه ساله آئین‌های عزاداری حضرت امام حسین (ع) در شهرهای مختلف آذربایجان‌غربی به صورت خود جوش و با برافراشتن علم‌های عزاداری سید و سالار شهیدان برگزار می‌شود و مردم به پیشواز ایام محرم و ماه صفر می‌روند.
خیابان‌ها و معابر اصلی شهر ارومیه با پرچم‌های مشکی و مزین به نام حضرت امام حسین علیه السلام و شهیدان کربلا همچنین با نمادهای واقعه عاشورا آماده سوگواری مراسمات عزاداری هستند و حتی چند روز قبل از آغاز ماه محرم صدای  نوحه خوانی و مرثیه سرایی از مساجد سطح شهر ارومیه به گوش می‌رسید.
مداحان اهل بیت علیه السلام در مراسم عزاداری و سوگواری ماه محرم در مورد واقعه عاشورا و ایثارگری‌های حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به عزاداری و نوحه سرایی می‌پردازند و مردم نیز با حضور پر شکوه خود در مساجد و تکایا به یاد شهیدان کربلا اشک ماتم می‌ریزند.
مردم ارومیه و استان آذربایجان‌غربی هر سال در آستانه ماه محرم و صفر با دو رسم خاصی که در این منطقه وجود دارد با عنوان طشت گذاری و رسم شاه حسین گویان در عزاداری شرکت می‌کنند.
به این شکل که دسته‌های عزاداری  شاه حسین گویان در شب شهادت حضرت اباالفضل العباس (ع) در قالب دسته‌های زنجیروار عزاداری و با اشعار آئینی و حماسی در خیابان‌های شهر ارومیه به عزاداری می‌پردازند.
رسم دیگری که وجود دارد رسم طشت گذاری یا طشت گردانی است که این رسم منسوب به استان اردبیل می‌باشد اما به صورت آئینی در شهرهای مختلف آذربایجان‌غربی نیز برگزار می‌شود.
در آئین طشت گذاری، تشت که نماد مشک سقای کربلا است در بین عزادارن حسینی گردانده می‌شود و سالیان بیشماری است که این رسم در منطقه آذربایجان و ئدر بین سوگواران حسینی برگزار می‌شود.  

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید