03:48|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 11 شهریور 1398 - 08:26
کد خبر: 12837
یادداشت:

پویایی مبادلات مرزی گامی مهم در تحقق مؤلفه‌های اقتصادمقاوتی

هم مرز بودن با سه کشور آذربایجان‌غربی را به یک موقعیت ویژه جغرافیایی تبدیل کرده که به سبب آن می‌توان مبادلات مرزی و تردد از ظرفیت‌ بالایی برای ارزآوری به وجود آورد و اشتغال‌زایی منطقه را افزایش داد تمام این‌ها می‌توانند باعث بهتر شدن وضعیت اقتصادمقاومتی شود.
پویایی مبادلات مرزی گامی مهم در تحقق مؤلفه‌های اقتصادمقاوتی

سرویس اقتصادی باریش نیوز، برای فراهم کردن زمینه اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی استان باید با کشور‌های همسایه به ویژه کشورهای همسایه آذربایجان‌غربی مبادلات اقتصادی داشته باشیم به این امر ضروری دقت کنیم زیرا با افزایش صادرات می‌توانیم اقتصاد مقاوتی خوبی در کشور اجرا کینم.

آذربایجان غربی دارای پنج پایانه مرزی، 9 گمرک، بازارچه و 967 کیلومتر مرز مشترک با جمهوری نخجوان، عراق و ترکیه دارد.

از آنجایی که آذربایجان غربی به ‌واسطه ترکیه تنها استان نزدیک به اتحادیه اروپاست و در واقع حلقه اتصال ایران به بازار اتحادیه اروپا مرزهای این استان است و همچنین باید در نظر داشت که ظرفیت قابل توجه منطقه آزاد ماکو از جمله مزیت‌های آذربایجان‌غربی به‌شمار می‌رود.

در پی دقت به امر اقتصاد مقاومتی، مبادلات اقتصادی با کشور‌های همسایه وجود دارد که امری ضروری است و باید ضمن توجه به نقش واسطه‌ای، فراهم سازی مواد اولیه موردنیاز داخلی و ایجاد دریچه‌ای برای مبادلات محصولات تولیدی توجه ویژه به مقوله ساماندهی و مدیریت یکپارچه مبادلات و حداقل سازی پیامدهای منفی آن صورت گیرد.

از جمله روش‌های نقش آفرینی در تجارت جهانی، گسترش تولیدات داخلی و تبادلات بین مرزی است و باید این مسئله را در نظر داشت که یکی از راه‌های گسترش همکاری‌های منطقه‌ای ایجاد بازارچه‌های مرزی است و به‌ عنوان بخشی از یک راه‌ حل اقتصادی برای کاهش بحران‌های منطقه‌ای، می‌تواند در مناطق مرزی ثبات ایجاد کند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید