04:49|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 10 شهریور 1398 - 06:27
کد خبر: 12823
یادداشت:

کام کشاورزان با رتبه‌ها شیرین نمی‌شود

آذربایجان‌غربی در حالی عنوان‌دار دومین رتبه صنایع تبدیلی را یدک می‌کشد که این رتبه هم نتوانست کام کشاورزان استان رابعد از ماه‌های انتظار شیرین کند.
کام کشاورزان با رتبه‌ها شیرین نمی‌شود

سرویس اقتصادی باریش نیوز، آذربایجان‌غربی به گواه آمارها و اذعان بسیاری از مسئولان قطب برتر تولید محصولات کشاورزی به ویژه سیب، انگور و عسل است اما صد افسوس که با داشتن ظرفیت‌ و پتانسیل‌های بالقوه امسال هم بسیاری از کشاورزان به دلیل عدم حمایت‌های لازم جهت ایجاد بازار فروش ترجیح دادند محصولات خود را در کنار خیابان برای خوراک دام و حیوانات رها کنند.

رنج آذربایجان‌غربی در بخش کشاورزی قصه‌ای است که هر سال به نوعی تکرار می‌شود، این در حالی است که امسال مسئولان استانی بیان کردند آذربایجان غربی دومین رتبه صنایع تبدیلی در کشور با ظرفیت تبدیل 4 میلیون و یکصد هزارتن از محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

حال سوال این است که با داشتن توان و ظرفیت با این حجم آیا روا است دسترنج کشاورزی که سالها برای به ثمره نشستن محصول خود خون دل خورده و هزینه کرده به همین راحتی و با بازی واسطه ها و دلالها خوراک دام و طیور شودو به کسی هم بر نخورد.

 به نظر می‌رسد مهم‌ترین وظیفه متولیان بخش کشاورزی استان در فصل برداشت محصولات ایجاد بازارهای هدف و مبارزه با واسطه گری ها در این حوزه است تا کشاورز بتواند محصول را بدون واسطه و به طور مستقیم به دست مصرف کننده عمده و یا خرده برساند.

وقتی دسترنج چندماه کشاورز و باغداری ثمر دهد و با قیمتی عادلانه به دست مصرف‌کننده برسد آن وقت است که شوق ماندن فرد برای ادامه فعالیت در بخش کشاورزی بیشتر می‌شود و گرنه با تداوم خسارت باغدار و یا کشاورز مواجه شدن با روستاهای خالی از سکنه و یا افراد فعالی در بخش کشاورزی برای استانی که با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی می‌تواند قطب برتر منطقه شود، چندان دور از انتظار نیست!

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید