13:59|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 10 شهریور 1398 - 05:22
کد خبر: 12820

سریال ادامه‌دار بی‌توجهی به لایروبی شهرچای ارومیه

بی‌توجهی به لایروبی رودخانه شهرچای ارومیه که از داخل این شهر عبور می‌کند، سریال ادامه‌دار شده و انگار گوش کسی هم بدهکار این حرف‌ها نیست.
سریال ادامه‌دار بی‌توجهی به لایروبی شهرچای ارومیه

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، شهرچای ارومیه یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های عبور منابع آبی از داخل شهر است که پس از گذر از مسیر در نهایت به دریاچه ارومیه سرریز می‌شود.

این رودخانه از سال‌های گذشته تاکنون به عنوان یک منبع مهم تامین آب و همچنین تفرجگاه عمومی مورد استفاده مردم این شهر قرار گرفته است، بارشهای اوایل سال جاری در بسیاری از شهرهای کشور موجب بروز سیل شد و خسارت‌های زیادی به مردم وارد کرد.

مسئولان استانی و شهر ارومیه گرچه در ما‌ه‌های اول سال با تلاش‌های شبانه‌روزی در لایروبی انهار و مسیر مسیل‌ها سعی کردند که دامنه خسارت‌های سیل برای مردم کمتر شود اما به نظر می‌رسد با توقف بارش‌های بهاری لایروبی رودخانه‌ها و انهار داخلی شهر ارومیه از جمله شهرچای هم به فراموشی سپرده شده است.

پایان مهر، ضرب‌العجل اتمام لایروبی نهرهای داخل شهر

پیمان آرامون، سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی در نخستین جلسه کارگروه استانی طرح جامع خطرپذیری سیل استان در این رابطه گفت: شهرداری‌های استان عملیات لایروبی انهار داخل محدوده شهری را باید تا پایان مهر امسال به اتمام برسانند.

وی افزود: اقدامات پیشگیرانه در خصووص وقوع سیل در استان‌ بابد بیش از پیش مورد توجه و تاکید قرار گیرد که لایروبی انهار بخش وسیعی از این اقدامات را شامل می‌شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی ادامه داد: ادارات کل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن مطالعات بالادستی شهرسازی و طرح‌های هادی استان که به موضوع حریم و بستر رودخانه‌ها و نقاط حادثه‌خیز پرداخته‌است را در اختیار شرکت آب منطقه‌ای قرار دهند.

علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد

سمیه حاتمی از مخاطبان باریش نیوز با ارسالی تصویری از وضعیت نامناسب شهرچای ارومیه که حاکی از عدم لایروبی آن است، گفت: گل و لای داخل آبراهه شهرچای ارومیه به قدری زیاد شده که اگر با بارش یک‌روزه هم امکان وقوع هر حادثه‌ای وجود دارد.

این شهروند با بیان اینکه مسئولان قبل از آنکه فاجعه شهر شیراز در ارومیه تکرارشود باید به موقع نسبت به لایروبی این مسیر اقدام کنند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر قسمتی از این رودخانه زیر پل عدالت به دلیل وجود ماسه و شن مسطح شده که به مکان امنی برای معتادان و کارتن خواب‌ها تبدیل شده است.

خسارت 400 میلیاردی سیل به بخش‌های مختلف استان در سال گذشته

امیرعباس جعفری، مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌غربی نیز در این رابطه اظهار کرد: سیلاب یکی از حوادث طبیعی در استان‌ است که خسارت‌های قابل توجهی را به زیرساخت‌ها و مزارع و اماکن شهری و روستایی در استان‌ وارد می‌کند.

وی افزود: طی سال گذشته بر اثر وقوع سیل به بخش‌های عمرانی، مسکونی و تولیدی استان ۴۰۰ میلیارد ریال خسارت وارد شد و برای جلوگیری از تکرار خسارت های احتمالی سیل باید اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

این مسئول افزود: امسال با توجه به بارش‌های شدید ابتدای سال با تدبیری که در شورای مدیریت بحران انجام شد، با اقدامات سریع دستگاه‌ها و لایروبی نقاط پرحادثه، خطر سیل برطرف شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌غربی از مجموع ‪٢ هزار و ٧٠٠ کیلومتر انهار در استان‌ تاکنون یک‌هزار و ١٧٠ کیلومتر آن لایروبی شده و امسال نیز ١۴٠کیلومتر از نقاط بحرانی در دست اقدام است.

با توجه به نزدیک شدن فصل پاییز و آغاز بارشهای پاییزی و زمستانی لایروبی شهرچای ارومیه که اصلی‌ترین گذرگاه عبور آب از داخل شهر است برای جلوگیری از وقایع احتمالی در هنگام بروز سیل ضرورتی اجتناب ناپذیر است البته این موضوعی است که فعلا متولیان ضرورت چندانی برای اجرای آن احساس نمی‌کنند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید