14:52|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 09 شهریور 1398 - 06:56
کد خبر: 12812

کاهش امنیت سفره مردم با گرانی‌هایی که افسار ندارد

گرانی و تورم خارج از حد توان اقتصادی مردم به ویژه اقشار متوسط و کم درآمد امنیت غذایی سفره‌ها را نیز با خطر جدی مواجه کرده است.
کاهش امنیت سفره مردم با گرانی‌هایی که افسار ندارد

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، گرانی‌های افسار گسیخته و تورم بیش از حد قیمت در بسیاری از کالاهای مصرفی از جمله مواد غذایی در یک سال گذشته باعث شده است بسیاری از مواد عذایی به دلیل کاهش توان مالی مردم حضورش در سفره ها کمرنگ شود.

کوچک شدن سفره غذایی در طبقات محروم و اقشار کم درآمد بیشتر از سایرین به چشم می خورد به طوری که اگر خانواده ای با درآمد متوسط کارگری قبل از این می توانست در هفته یک بار غذایی حاوی پروتئین گوشتی مصرف کند دیگر با گوشت قرمز کیلویی 90 هزار تومان و مرغ کیلویی بالای 12 هزار تومان این وعده را به یک بار در ماه کاهش داده است.

در یک سال گذشته بسیاری از تولیدکننده ها و فروشندگان مواد غذایی به دلایل مختلف از جمله افزایش نرخ ارز از وضعیت بی سر و سامان بازار سوءاستفاد کردند به خیال خود گنج قارون جمع آوری کردند بی خبر از آنکه بسیاری از مردم برای تهیه نان شب برای خانواده با همین گرانی‌های چند درصدی در مشقت افتادند و خیلی از پدر و مادرها شرمنده فرزندان شدند.

گرانی ما را شرمنده خانواده کرد

رحیم از مخاطبان باریش‌نیوز در پیامی با گلایه از بی‌انصافی برخی‌ها در شرایط اقتصاد فعلی جامعه نوشته است: بیکاری و کمبود شغل از یک طرف آزارمان می‌دهد و قیمت‌های سلیقه‌ای هم یک جور دیگر ما را شرمنده خانواده می‌کند.

این مخاطب نوشته است در شرایط کنونی که ثباتی بر وضعیت جامعه نیست جوانان با چه امیدی باید به فکر تشکیل زندگی و خانواده باشند در حالی که تهیه ضروری ترین ملزومات ازدواج هم کلی برای جوانان هزینه دارد وقتی کار نیست و اگر هم باشد حقوقش کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد جوان به چه امیدی برای آینده‌اش برنامه‌ریزی کند.

مسئولی که رنگ زندگیش فرق داشته باشد از سفره‌ مردم بی‌خبر است

مخاطب دیگری با نام کاربری پیام برای باریش نوشته است که وقتی زندگی مسئولان فرسنگ‌ها با سبک زندگی مردم عادی فرق دارد و سفره‌هایشان رنگارنگ است چطور می‌توان انتظار داست که مسئول درد مردم عادی را درک کند و به فکر چاره باشد.

این شهروند ارومیه‌ای همچنین معتقد است در شرایط کنونی که تورم و گرانی شرایط زندگی را برای بیشتر مردم سخت کرده است باید مسئولان زمینه‌های اشتغال و کارآفرینی کسب و کارهای خانگی و کوچک را برای جوانان فراهم کنند تا حداقل این‌گونه باری از دوش خانواده‌ها برداشته شود.

رسانه‌ها حرف مردم را به گوش مسئولان برسانند

رضایی یکی از شهروندان ارومیه‌ای در تماس با باریش نیوز گفت: گرانی در چند ماه اخیر به شدت خانواده ها را تحت فشار قرار داده است تا جایی که بنده با حقوق کارگری در یک ماه حتی یک‌بار هم نتوانسته‌ام برای خانواده خود گوشت قرمز و مرغ تهیه کنم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر باید دو فرزند راهی مدرسه کند از گرانی لوازم التحریر و ملزومات ادامه تحصیل هم گلایه کرد و گفت: با این گرانی‌ها و با درآمد روزمزد کارگری توان تامین هزینه‌های عادی زندگی راهم ندارم چه برسد به اینکه بخواهم برای خانواده تفریح و یا امکانات دیگر فراهم کند.

این شهروند تاکید کرد: رسانه‌های محلی باید مشکلات مردم را به گوش مسئولان برسانند تا حداقل شرایط را برای خانواده‌های کم درآمد مناسب تر کنند و از گرانی بی‌رویه کالاهای مختلف در بازار گزارش تهیه کنند تا حرف مردم به گو مسئولان برسد.

گرانی در بازار مواد غذایی در برخی از مواد تا بیش از 50 درصد هم رسید  تا جایی که خانواده‌ها ترجیح دادند برای کاهش هزینه‌های جاری بخشی از مصرف روزانه مواد غذایی از جمله شیر، گوشت، ماهی و مرغ را کاهش دهند البته این صرفه‌جویی شاید در کوتاه مدت اثر چندانی نداشته باشد اما شکی نیست در درازمدت می تواند سلامت تک تک افراد خانواده را با مشکل مواجه کند آن وقت هزینه بی‌تدیبری متولیان در امر تنظیم بازار باید صرف هزینه درمان و سلامت عمومی شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید