02:11|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 05 شهریور 1398 - 04:45
کد خبر: 12794
باریش گزارش می‌دهد:

اقتصاد شبانه، پویشی برای حل معضل بیکاری در ارومیه

اقتصاد شبانه پویش و راه حل مردمی است که اقشار کم درآمد که توان سرمایه‌گذاری کلان برای ایجاد شغل را ندارند در جهت مرتفع کردن معضل بیکاری در شهر ارومیه در پیش گرفتند.
اقتصاد شبانه، پویشی برای حل معضل بیکاری در ارومیه

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، یکی از راهکارهایی که در چند سال گذشته منبعی برای کسب درآمد اقشار متوسط جامعه شده است، روی آوردن به اقتصاد شبانه است.

اقتصاد شبانه اقتصادی است که برخی از مردم به دلایل مختلف ساعات انتهایی شب را برای کسب‌وکار انتخاب می‌کنند گرچه در حال حاضر اقتصاد شبانه در ارومیه تنها به بساط کردن عده‌ای به عنوان دست‌فروش در خیابان‌های معدود شهر ختم می‌شود اما رونق اقتصاد شبانه در کنار ترویج درست فرهنگ زیست شبانه می‌توان ارومیه را به شاخص‌های مورد نظر کلان‌شهرهای کشور نزدیک کند.

بساط شبانه دردسرهای سد معبر را ندارد

محمد از جوانی که در زیرگذر امام علی (ع) ارومیه هر شب بساط پوشاک فروشی پهن می‌کند، در گفت و گو با خبرنگار باریش اظهار کرد: در شب‌های تابستان که هوا خنک است درآمد بهتری داریم اما در فصل‌های سرد سال هر جا که بساط کنیم چه روز و یا شب خرید و فروشمان کمتر می‌شود.

وی در ادامه گفت: یکی از مزایای کسب‌وکار در شب این است که دیگر به جرم سد معبر از سوی متولیان شهری مؤاخذه نمی‌شوند و راحت تر می‌توانند به کسب و کارشان بپردازند.

این جوان فروشنده خاطرنشان کرد: قبلاً در خیابان عطایی بساط فروش داشتم که هر روز با یک مشکل روبرو می‌شدم و هر روز به جرم سد معبر بساط فروشم را از این طرف خیابان به آن طرف می‌بردم ولی در این محل آن هم در ساعت شب کار کردن به مراتب بهتر است و بیشتر خانواده‌ها مشتری می‌شوند.

لزوم حمایت مسئولان از اقتصاد شبانه در ارومیه

مجید یکی از مخاطبان باریش در پیامی نوشته است: کسانی که در شهر بساط دارند، هر شب از ساعت ۷  تا ۳ صبح مردم برای یک لقمه نون حلال میان فلکه میثم نه دزدی می‌کنند نه اختلاس نه معامله‌های کلان و هر کسی هرچه در توانش است  می‌گذارد تا درآمد حلال بر سر سفره خانواده خود ببرد.

این مخاطب ادامه داده است: برخی از این کسبه های دست فروش حتی در تأمین معمولی‌ترین نیازهای خود هم ماندند تا جایی که شاید سال به سال مزه گوشت را در غذاهایشان نچشند.

این مخاطب معتقد است که این‌گونه افراد که با کمترین دارایی سعی دارند بدون برهم زدن نظم و امنیت عمومی شهر برای خود روزی حلال کسب کنند، باید از سوی مسئولان شهری مورد حمایت قرار گیرند تا کسب و کارشان تسهیل شود.

بساط شبانه بهتر از بیکاری است

فاطمه زن جوانی که همراه همسرش با اقتصاد شبانه گذاران زندگی می‌کند و در یکی از پارک‌های ارومیه بساط سیب زمینی تنوری دارد، در گفت و گو با خبرنگار باریش اظهار کرد: دو سال است که با خرید یک وانت کوچک همراه همسرم تصمیم گرفتیم تا کنار پارک سیب زمینی تنوری بفروشیم.

وی ادامه داد: شب‌ها به خصوص در تابستان خوشبختانه مشتری خوبی داریم و فروشمان خوب است و زندگی‌مان می‌گذرد فقط در تابستان است که فروشمان کم می‌شود.

این بانوی شاغل گفت: همسرم برای پیدا کردن شغل به جاهای مختلفی سر زد اما نتوانست شغل ثابتی پیدا کند هر جا می‌رفت تنها دو یا سه ماه کار می‌کرد و بعد از به هر بهانه اخراج می‌شد.

فاطمه افزود: اما در این سال خوشبختانه توانستیم هم مخارج خانه را تأمین کنیم هم اینکه برای پول رهن خانه پس انداز کنیم. درست است که این کار برای یک زن سخت است ولی درآمد خوبی دارد و می‌توانیم با آن دو فرزندم را تأمین کنیم.

در حال حاضر زیست و اقتصاد شبانه در شهرهای پرتراکم و گردشگر پذیر کشور مانند تهران و مشهد رونق خوبی یافته است و امرار و معاش درصدی از جمعیت این شهرها به اقتصادی که در ساعت‌هایی پایانی شب رقم می‌خورد، بستگی پیدا کرده است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید