15:31|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 03 شهریور 1398 - 07:40
کد خبر: 12778
یادداشت:

اجاره‌های نامتعارف کمر خانواده‌های کم توان را شکست

آشفته بازار مسکن این روزها گریبان ارومیه و دیگر شهرستان های آذربایجان‌غربی را به طوری گرفته که اجاره بهای منازل در این مناطق سر به فلک کشیده و نفس مستاجران را تنگ کرده است.
اجاره‌های نامتعارف کمر خانواده‌های کم توان را شکست

 سرویس اجتماعی باریش نیوز، با افزایش ناگهانی قیمت‌ها لحظات به دنبال سرپناه بودن برای مستاجران نفس‌گیر و دردناک است اما این یک واقعیت تلخ است که درحال حاضر برخی مستأجران حتی توانایی اجاره یک اتاق ۱۲ متری و گاهی یک پارکینگ ۱۰ متری برای خانواده خود ندارند.
گرانی قیمت‌ها و اجاره‌های سرسام آوری که این روزها از سوی مشاوران املاک و مالکان واحدهای مسکونی به مستأجران پیشنهاد می‌شود یک افزایش چند برابری نسبت به پارسال را نشان می هد.
نگرانی‌های زیاد می‌تواند برای سلامتی روح و روان بسیار خطرناک باشد نگرانی‌هایی از قبیل ناتوانی از پرداخت اجاره‌های بالا و بی‌سرپناه بودن که می‌تواند کمر مستاجران را بشکند.
تلخ‌تر اینکه یک کارگر روزمزد که در اغلب روزهای سال بیکار است و هیچ درآمدی برای پرداخت چنین اجاره‌های نامتعارف و بسیار بالا ندارد، خود را در بن بست گرفتار می بیند و حتی آمار نشان میدهد که با بدتر شدن شرایط اقتصادی آمار خودکشی نیز آفزایش میابد.
اکنون اجاره‌بهای منازل در مناطق مختلف ارومیه باعث شده تا قشر مستأجر که دیگر توانایی فشار مالی و کمرشکن اداره زندگی و اجاره بهای منازل را با توجه به رشد چند برابری قیمت‌ها بخصوص در بحث مسکن ندارند به فکر زندگی حاشیه نشینی نشینی بیفتند.
فشارهای اقتصادی که بر مردم وارد می‌شود مالکان را وسوسه می‌کند تا اجاره بها را افزایش دهند و سود بیشتری بکنند اما به این فکر نمی‌کنند که قشر کم توان چه باید بکند.
مشاوران املاک نیز که این روزها از قبل افزایش نرخ اجاره و بهای منازل و چند برابری شدن قیمت‌ها، سازشان کوک شده، اگرچه خود را ناراضی جلوه می‌دهند اما در این آشفته بازار درآمد بیشتری کسب می‌کنند چون به ازای افزایش نرخ‌ها، درآمد آنها از با تنظیم یک سند و یا فروش و یا اجاره ملک بهتر شده است.
این روزها شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نیز جای خود را به مشاوران املاک داده اما سیر در این فضا نیز می‌تواند فاجعه دردناک آشفتنه بازار مسکن را به خوبی نشان دهد، چیزی که در این میان مهم است گلایه‌ها و نارضایتی و حجم پیام‌های ناامید کننده در میان قشر کم درآمد و مستأجر است که هر لحظه از ناتوانی برای اجاره یک سرپناه سخن می‌گویند.
اینکه مسئولان چه راهی را برای بازگشت ثبات به این آشفته بازار مسکن انتخاب کنند نیز بسیار مهم و اثرگذار است.
فشارهای اقتصادی بسیاری از افراد را به فکر حاشیه نشینی، حتی چادرنشینی و کانکس نشینی انداخته است اما اگر مستأجران به زندگی چادر و یا حضور در کانکس‌هایی که شرایط مطلوبی را در سرمای زمستان ندارند، روی آورند می‌توان انتظار مصیبت‌های بعدی بیماری، حاشیه نشینی، اعتیاد، طلاق و دیگر معضلات را داشت و این می‌تواند شروع یک فاجعه باشد.
چه خوب است مالکان منازل کمی رعایت حال مستأجران را بیشتر داشته باشند و از افزایش اجاره‌های نامتعارف جلوگیری کنند.
امید است که مسئولان نیز، قانونی برای نظارت بر اجاره‌ها و ودیعه منازل وضع کنند تا دیگر شاهد بی ثباتی در نرخ بازار مسکن نباشیم و این روند به ویژه مشکلات مستأجران ساماندهی شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید