08:24|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 30 مرداد 1398 - 05:04
کد خبر: 12747
یادداشت:

درآمد میلیاردی با طلای کثیف

از آن به عنوان طلای کثیف یاد می‌شود و بازیافت آن می‌تواند درآمدهای میلیاردی برای شهر داشته باشد اما این ظرفیت در شهر ارومیه که به ایجاد درآمدهای پایدار برای توسعه نیاز دارد از سوی مسئولان نادیده گرفته شده است.
درآمد میلیاردی با طلای کثیف

سرویس اجتماعی باریش نیوز، افزایش تولید زباله و انباشت آن در کوچه و خیابان‌های شهر تهدید بزرگی برای سلامت شهروندان به شمار می‌رود که اگر مدیریت و ساماندهی نشود آسیب جبران ناپذیری را در پی دارد.

از بین رفتن محیط زیست و طبیعت زندگی انسان‌ها را با چالش جدی مواجه می‌کند و اتفاقات جبران ناپذیری را در پی دارد. محافظت از محیط زیست وظیفه فرد خاصی نیست و همه افراد موظف هستند که وقتی برای تفریح و گردش به دامان طبیعت می‌روند از انباشت زباله و تخریب طبیعت ممانعت کنند.

متاسفانه تا به‌حال گروهی نمی‌دانند و یا درصد کمی هم که به این باور رسیده‌اند که زباله‌ها را می‌توان به مواد قابل استفاده تبدیل کرد، پس این افراد هیچ تلاشی در این زمینه ندارند. شاید چون هیچوقت فرهنگ سازی مناسبی برای تفکیک زباله صورت نگرفته است.

توجه به بهداشت و حفظ سلامت جامعه در فضاهای شهری امر بسیار ضروری است و باید بیش از پیش به آن توجه شود. از این رو تفکیک ،جمع‌آوری و دفع مواد زاید و زباله‌های شهری در تضمین سلامت و پاکیزگی شهر بسیار مؤثر بوده و اهمیت زیادی دارد.

راه‌ها و روش‌های فراوانی برای تفکیک از جمله دامپینگ یا تل انبار کردن زباله، لندفیل یا گورستان زباله، سوزاندن زباله، تولید انرژی از زباله، تولید کمپوست و بازیافت زباله برای از بین بردن زباله‌ها وجود دارد که گاهی مردم راحت‌ترین راه‌ها مانند انداختن در سطل زباله و یا سوزاندن را انتخاب می‌کنند.

یکی دیگر از روش‌های انهدام زباله، سوزاندن زباله است. معمولاً در این روش زباله‌ها توسط کوره زباله‌سوز، سوزانده می‌شوند که در نتیجه، خاکستر و گازهای سمی آزاد می‌شود. برای جلوگیری از ورود این مواد به محیط زیست باید مجهز به فناوری‌های پیشرفته بود و استانداردهای جهانی را رعایت کرد. به همین دلیل سوزاندن زباله مطابق با استانداردهای جهانی هزینه بالایی دارد. این روش جایی که محدودیت زمین وجود داشته باشد مناسب است و یکی از راهکارهای اصلی برای دفع زباله‌های بیمارستانی هست.

زباله‌های سوزانده شده، گازی سمی را در فضا منتشر می‌کنند که بر روی تغییرات آب و هوایی و سلامت انسان‌ها تاثیر منفی و مخرب می‌گذارد.

 تحقیقاتی به طور گسترده و در بیشتر کشورهای جهان با میزان آلودگی هوای متفاوت صورت گرفته است که نشان می‌دهد که در اثر سوزاندن زباله گازهایی همچون مونوکسید کربن، دی اکسید کربن و جیوه در هوا منتشر می شوند.

در حال حاضر عوامل بسیاری بر افزایش آلودگی هوای جهان تاثیر می‌گذارند، عواملی که توسط دانشمندان بررسی و میزان آن نیز مشخص شده است. اما به دلیل اینکه پسماندهای زباله در فضای باز سوزانده می‌شوند، امکان اندازه گیری آن نیز ممکن نبوده و همین مشکل این عامل را خطرناکتر از باقی موارد کرده است.

بازیافت راهکاری برای اشتغال جوانان

به گفته حجت‌الاسلام محمد خلیل‌پور، عضو شورای اسلامی شهر ارومیه در گفت‌و‌گو با باریش، با توجه به آمار زباله تولیدی در ارومیه را روزانه بیش  از 500 تن است که باید از ظرفیت بازیافت زباله به عنوان درآمدهای پایدار شهری استفاده کرد.

روزانه بیش از 180 تن زباله تولید شده در شهر ارومیه قابلیت بازیافت دارند که متاسفانه این منبع درآمد شهری تا کنون مغفول مانده است.

قیمت هر کیلو کارتن بازیافتی در شرایط فعلی را با ارزان‌ترین قیمت 1500 تا 1800 تومان است که در سطح شهر توسط افراد زباله گرد جمع‌آوری و به فروش می‌رسد و اگر شهرداری هر کیلو زباله از هر نوع را به قیمت یک‌هزار تومان به فروش برساند شهرداری روزانه می‌تواند بیش از یک میلیارد تومان درآمد پایدار داشته باشد.

تثبیت این مقدار درآمد پایدار روزانه را برای شهرداری ارومیه بدون شک از راهکار‌هایی است که می‌تواند بسیاری از مشکلات و معضلات شهری را که امروز به دلیل عدم تحقق بودجه و کمبود منابع راکد مانده و یا با کندی پیش می‌رود، به سرانجام رساند و در جهت حرکت به سمت شهر توسعه مدار با معیارهای استاندارد روز حرکت کرد.
به گفته عضو شورای اسلامی شهر ارومیه، زباله در حالی طلای کثیف در جهان معرفی می‌شود که تا امروز درآمدی از قبل آن عاید شهرداری ارومیه نشده است و تا الان فقط زباله تولید شده برای شهر هزینه در برداشته و شهرداری نتوانسته است از این امکان به عنوان منبعی برای تولید ثروت پایدار شهری استفاده کند.

پس می‌توان نتیجه گرفت که رقم بازیافت زباله می‌تواند در در اقتصاد شهر تاثیر فراوانی داشته باشد وبه درآمد شهر کند، پس بی‌توجهی به امر بازیافت یعنی نادیده گرفتن فرصت‌های شغلی برای جوانان پس مسئولین باید این امر را بسیار جدی گرفته و به آن توجه ویژه کنند.

سخنان عضو شورای اسلامی شهر ارومیه تامل برانگیز است اما آیا گامی مثبت در جهت بازیافت زباله برداشته شده است؟

در پی این سخنان به شهروندان توصیه می‌شود به‌جای سوزاندن، انباشتن و یا حتی دفن کردن زباله‌ها به‌خصوص در فضای باز اقدام به تفکیک زباله‌ها کنند که نه‌تنها یک فرهنگ‌سازی است بلکه کار را برای مامورین شهرداری نیز راحت‌تر می‌کنند.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید