10:36|پنجشنبه, فروردین 30 ,1403
تاریخ انتشار: 28 مرداد 1398 - 04:36
کد خبر: 12730

غدیر عیدی به وسعت تمام ارزش‌های دینی

مقام معظم رهبری نیز به عنوان بزرگ پرچمدار و علمدار وحدت مسلمین در خصوص این واقعه سرنوشت ساز فرمودند: غدیر نه برای شیعیان، بلکه برای همه مسلمانان آموزنده و حاوی درس است.
غدیر عیدی به وسعت تمام ارزش‌های دینی

به گزارش سرویس فرهنگی باریش نیوز، در فرهنگ اسلامی، روزهایی را که دارای خیر و برکت باشند عید می‌نامند که یکی از این روزهای باشکوه برای جهان اسلام هجدهم ذیحجه یعنی روز عید غدیر خم است.

روزی که در آن پیامبر مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) به دستور خداوند هنگام بازگشت از آخرین سفر حج، بار امانتی که بر دوش داشتند را با اعلام ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) به مقصد رساندند و ایشان را به عنوان وصی و جانشین بر حق خود به امت معرفی کردند.

واقعه غدیر از بزرگی و ضرورت ولایت خبر می‏دهد زیرا اگر این چنین نبود رسول گرامی اسلام (صلی‏ الله‏ علیه‏ و ‏آله) در آن هنگام و در زیر آن آفتاب سوزان آن همه جمعیت را برای چه نگه می‏داشتند و چه پیامی برای‏شان داشتند، به راستی این پیام اساسی‏ ترین پیام دین بود که رسول اکرم( صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏ آله) مسئول رساندن آن به گوش مردم بود.

ایشان خود بر عظمت و ضرورت آن پیام واقف بودند، که مردم را در آن گرمای سوزان نگه داشتند و رسالت آسمانی خویش را به مسلمانان ابلاغ فرمودند.

غدیر، سرچشمه همیشه جوشان ولایت است که به جام محبت دوست داران پیامبر و خاندانش جاری است.

امام رضا(ع) نیز درباره عید غدیر و اینکه آن روز را روز هدیه دادن و بخشش می نامند و می فرمایند: روز غدیر، روز بخشش و هدیه دادن است.

اگه به اثرات هدیه دادن و هدیه گرفتن بر روی روح و روان به‌خصوص در روح حساس کودکان و نوجوانان توجه کنیم می‌توانیم شاهد شویم که بهترین موقعیت هدیه دادن، عید غدیر خم است.

مقام معظم رهبری نیز به عنوان بزرگ پرچمدار و علمدار وحدت مسلمین در خصوص این واقعه سرنوشت ساز فرمودند: غدیر نه برای شیعیان، بلکه برای همه مسلمانان آموزنده و حاوی درس است.

پس در نتیجه اطعام دیگران، آراستن خود و لباس نو پوشیدن، دست یکدیگر را گرفتن، به هم تبریک گفتن و ایجاد زمینه های شادمانی از آداب و سنت‌های عید سعید غدیر خم است که هدیه دادن می تواند زمینه های شادمانی زیادی را برای کودکان و نوجوانان مهیا ساخته و این مسأله را در ذهن آنها ماندگار کند تا هر زمان نام عید غدیر را در بزرگسالی شنیدند، خاطره‌های خوش و ماندگار را در ذهن مجسم کنند.

از این رو توصیه می‌شود در این روز مردم به بستگان خود خصوصا نوجوانان هدیه بدهند. مبلغ و قیمت هدیه مهم نیست مهم نفس هدیه دادن است.

اعمالی در این عید بزرگ و فرخنده مستحب است که انجام آن‌ها میتواند حس و حال خوشی در روح، روان و حتی جسم ما ایجاد کند اعمالی مانند: روزه، غسل، احسان، اطعام و نیکی کردن به مؤمنان، صله رحم و دید و بازدید، رسیدگی به امور خانواده و هدیه دادن، زیارت امیر المومنین، عقد اخوت و نماز عید غدیر خم است.

لازم به ذکر است روزه گرفتن در این روز بسیار پرفضیلت شمرده شده است و در برخی روایات بیان شده که هر کس این روز را روزه بگیرد مانند کسی است که تمام عمر دنیا را روزه گرفته باشد.
اما اگر فردی روزه قضای ماه رمضان را برعهده دارد نمی‌تواند روزه مستحبی بگیرد و باید به جای نیت روزه مستحبی، نیت روزه قضا کند اما اگر روزه قضا را در این روز انجام دهد، امید است خداوند ثواب روزه مستحبی این روز را هم به او عطا فرماید.
غسل نیز بهتر است کمی قبل از ظهر (مقارن زمانی که پیامبر اکرم، امیرالمؤمنین را به ولایت و امامت نصب نمودند) انجام شود.

البته باید در نظر داشت که این عید، مخصوص سادات (به تنهایی) نیست بلکه عید همه شیعیان و در واقع عید همه مسلمانان و مردم جهان است اگر چه ارزش آن را نمی‌دانند.
در این روز مستحب است مؤمنین هنگام دیدار همدیگر (الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة أمیر المؤمنین و الأئمه) بگویند یعنی (خدا را حمد می‌کنیم که ما را از اهل قبول‌کنندگانِ ولایت امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) و ائمه اهل بیت (علیهم‌السلام) و از کسانی که به آنها تمسک می‌کنند قرار داد.)

امام رضا (علیه‌السلام) در حدیثی می‌فرمایند: هر جا که هستى سعى کن در روز عید غدیر، خود را به کنار قبر مطهّر امیر مؤمنان (علیه‌السلام) برسانى، چرا که در این روز خداوند گناهان بسیارى از مردان و زنان مسلمان را می‌بخشد و دو برابر کسانى که خداوند آن‌ها را در ماه رمضان و شب قدر و شب عید فطر از دوزخ آزاد می‌کند، در چنین روزى از آتش جهنّم رهایى می‌دهد.

شایان به ذکر است عقد اخوت تعهداتی همچون ارث و محرمیت افراد وابسته به طرفین ایجاد نمی‌کند. بنابراین این افراد از هم ارث نمی‌برند و هیچ‌گونه رابطه محرمیت میان وابستگان آن‌ها ایجاد نمی‌شود و این عقد، فقط میان دو مرد یا دو زن بسته می‌شود و هیچ زن و مردی نمی‌توانند این عقد را بین خود جاری کنند و خواهر و برادر شوند.
لازم نیست صیغه عقد اخوت حتماً به عربی خوانده شود، بلکه اگر آن را به فارسی یا زبان دیگری هم جاری شود صحیح است؛ اما باید الفاظی را بکار برند که معنی این عقد را برساند.

زمانی که دو خانم، بخواهند با هم عقد خواهری برقرار کنند در صورت خواندن عقد به عربی، باید ضمیرهای مذکر را تبدیل به ضمیر‌های مونث کنند.

با توجه به نکات گفته شده مضمون این عقد رعایت برخی امور معنوی نسبت به یکدیگر در دنیا و پس از مرگ است. مثلاً برادران متعهد می‌شوند که در دنیا همدیگر را از دعا فراموش نکنند و در آخرت هم اگر از اهل نجات و شفاعت باشند، همدیگر را شفاعت کنند.

عید غدیر، امتداد خط رسالت، عطش سیراب شده بشریت و ریشه دار ترین برگ درخت کهن تاریخ بر تمامی مسلمانان جهان مبارک باد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید