04:53|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 26 مرداد 1398 - 05:14
کد خبر: 12708
باریش گزارش می‌دهد:

ظرفیت‌ روستاها در اشتغال زایی به فراموشی سپرده شدند

روستاها نقش قابل توجهی در راستای توسعه و رشد اقتصادی در هر منطقه را دارا هستند که در صورت ایجاد امکانات و حمایت‌های مناسب می‌تواند در کاهش آمار بیکاری در آذربایجان‌غربی را در پی داشته باشد.
ظرفیت‌ روستاها در اشتغال زایی به فراموشی سپرده شدند

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، روستاها نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی هر منطقه دارند و اگر از امکانات خوبی برخوردار باشند می‌توانند با به کاری نیروهای علاقه‌مند و ورزیده در مسیر رشد و توسعه قرار گیرند.
در سال‌های گذشته نبود امکانات مناسب در روستاها باعث شده تا این قشر از جامعه روستا را ترک کرده و  به شهرها مهاجرت کنند اما بعد از توسعه برخی از روستاها و اقدامات مناسب رفاهی شاهد مهاجرت معکوس هستیم.
توانمند کردن روستاها راهکار بسیار مناسبی برای تقویت اشتغال و کار آفرینی است و در راستای اقتصاد مقاومتی می‌تواند مؤثر باشد.
ناچیز بودن سهم آذربایجان‌غربی از اعتبارات طرح اشتغال پایدار روستایی
محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان‌غربی با تأکید بر اهمیت توجه متوازن به ظرفیت‌ها و نیازهای این استان اظهار کرد: امسال سهم استان از اعتبارات مرحله دوم طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری حدود 512 میلیارد تومان اعلام شده است.
وی تصریح کرد: بر اساس میانگین جمعیت روستایی رقم یاد شده باید تا نزدیک به 700 میلیارد تومان افزایش داده شود تا اشتغال پایدار روستایی و عشایری طبق برنامه عملیاتی شود.
استاندار آذربایجان‌غربی افزود: موضوع جلوگیری از مهاجرت روستاییان یک ضرورت است بنابراین پیشنهاد می‌شود ساکنان روستاهای بالای 10 هزار نفر در کشور تا رقم مشخصی از خدماتی چون آب، برق، گاز و تلفن به صورت رایگان استفاده کنند.
اشتغال در روستاها، در کاهش آمار بیکاری در آذربایجان‌غربی نقش دارد
رضا نقی زاده، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی درباره وضعیت اشتغال پایدار روستایی و عشایری آذربایجان غربی اظهار کرد: اشتغال روستایی یک برنامه دولتی است که در مناطق ویژه روستایی و عشایری آذربایجان غربی با ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت،4 درصدی اعتبار و ابلاغی 480 میلیارد تومان در حال انجام است.
,وی افزود: آمار دقیقی از تعداد کسانی که مشغول به‌کار روستایی هستند در دست نیست اما امسال در حوزه اشتغال پایدار روستایی و عشایری  2 هزار و 180 میلیارد ریال به استان آذربایجان غربی اختصاص‌ یافته است.
نقی زاده ادامه داد: در حوزه اشتغال روستایی و عشایری، 2 بانک کشاورزی، توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و پست‌بانک در آذربایجان غربی فعالیت می‌کنند.
به گفته وی تاکنون 151 میلیارد 400 میلیون تومان در استان به داوطلبان و صاحبان طرح، تسهیلات پرداخت‌شده و استان در این حوزه رتبه نخست کشور را دارد.
مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: با توجه به این که آمار بیکاران در آذربایجان غربی زیاد است با ایجاد طرح‌های اشتغال روستایی و عشایری می‌توان زمینه‌ای برای اشتغال‌زایی ایجاد کرد.
لزوم ارائه تسهیلات بیشتر برای پیشرفت مشاغل روستایی
مهدی تقوی، مدیر شعب بانک توسعه تعاون آذربایجان‌غربی با تشریح عملکرد این بانک در حوزه پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی گفت: بانک توسعه تعاون متنوع‌ترین تفاهم نامه‌ها با صندوق توسعه ملی برای پرداخت تسهیلات بانکی به بخش‌های مختلف از جمله، کشاورزی، صنعت و معدن و صادرات را دارد که در این میان به دلیل کشاورزی محور بودن و مرزی بودن آذربایجان غربی نگاه ویژه‌ای به بخش کشاورزی و مبادلات و تجارت مرزی وجود دارد.
وی افزود: در بخش کشاورزی ضمن اینکه بانک توسعه تعاون تلاش می‌کند حمایت اثربخشی در صادرات محصولات کشاورزی ازجمله سیب و انگور داشته باشد موضوع پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی را نیز با جدیت کامل در دستور کار قرار داده است.
تقوی تصریح کرد: 412 میلیارد ریال سهمیه بانک توسعه تعاون آذربایجان غربی برای پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی است که با نرخ بهره 4 تا 8 درصد به متقاضیان واجد شرایط پرداخت می‌شود.
توسعه و توجه به اشتغال پایدار در روستاها  خصوصا در بخش کشاورزی می‌تواند نقش قابل توجهی در کاهش آمار بیکاری در استان داشته باشد که امید است با تمهیدات لازم و امکانات مناسب رشد و شکوفایی روستاهای آذربایجان‌غربی را شاهد باشیم.  

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید