07:52|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 22 مرداد 1398 - 07:47
کد خبر: 12673
باریش گزارش می‌دهد:

ظرفیت‌های خفته در دل معادن آذربایجان‌غربی

معادن آذربایجان‌غربی گزینه بسیار خوبی در راستای شکوفایی و رشد اقتصادی استان را در پی دارد که در صورت توجه به آن می‌توان ظرفیت نهفته در دل معادن استان را زنده کرد.
ظرفیت‌های خفته در دل معادن آذربایجان‌غربی

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، آذربایجان‌غربی یکی از قطب‌های مهم در صنایع معدن به شمار می‌رود و معادن طلا، باریت، تیتان و سنگ‌های تزئینی بخشی از تولیدات استخراج شده از معادن استان هستند.
ظرفیت بالای معادن آذربایجان‌غربی نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی استان دارد و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
ظرفیت معادن آذربایجان‌غربی در غفلت است
رضا حسینی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربايجان‌غربی با بيان اينكه معادن طلا، باريت، تيتان و سنگ تزئينی از مهمترين قابليت‌های معدنی آذربایجان‌غربی است، اظهار کرد: معادن اين استان ظرفيت بالايی در ايجاد اشتغال دارد اما در سال‌های گذشته اين ظرفيت مورد غفلت قرار گرفته است.
وی افزود: اين معادن می‌تواند مشكل اشتغال بسياری از جوانان استان را حل كند و بايد به اين موضوع توجه جدی صورت گیرد. 
حسینی با اشاره به اينكه بسياری از صاحبان معادن آذربایجان‌غربی به خام فروشی مواد معدنی اقدام می‌كنند، اضافه كرد: اين اقدام درآمد استان از فروش مواد معدنی را كاهش می‌دهد و بر همين اساس استانداری آذربايجان‌غربی از ايجاد و توسعه واحدهای فرآوری مواد معدنی حمايت می‌كند و استفاده از تكنولوژی‌های جديد برای بهره‌گيری بهينه از ضايعات فرآورده‌های معدنی به ويژه سنگ‌های تزئينی را دنبال می‌كند.
آذربایجان‌غربی بیش از ۵۰ درصد کل ذخیره طلای کشور را دارد
پریسا عابدپور، قائم مقام رئیس در امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی در خصوص ذخایر طلای آذربایجان‌غربی اظهار کرد: آذربایجان غربی قطب نخست طلا با داشتن بیش از ۵۰ درصد کل ذخیره طلای شناسایی شده در کشور است.
وی افزود: در حال حاضر آذربایجان‌غربی با دار بودن ۲ معدن طلا با ۳۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن ذخیره قطعی در رتبه نخست ذخایر طلایی کشور است.
این مسئول بیان کرد: از ۶۸ نوع ماده معدنی شناسایی شده در کشور ۵۱ نوع آن در استان آذربایجان‌غربی شناسایی شده که ۲۰ نوع آن در مرحله اکتشاف و ۳۱ نوع آن در مرحله بهره برداری است.
وی گفت: مواد معدنی غیر فلزی از جمله سیلیس با عیار ۹۹ درصد و بیشتر، باریت با وزن مخصوص ۴.۲۶ گرم بر سانتیمتر مکعب، میکا با درجه خلوص بالا و ورقه های بزرگ، دولومیت با عیار بالای ۲۲ درصد در منطق مختلف استان که جزو ذخایر معدنی با ارزش می باشند وجود دارد.
لزوم توجه و حمایت بیشتر به کارکنان معادن
یکی از کاربران باریش نیوز در ارسال پیامی گفت: کار و فعالیت در معدن به عنوان اولین شغل سخت جهان نام گرفته است اما توجه و حمایت چندانی از کارکنان معدن نمی‌شود.
وی افزود: بیشتر افرادی که در معادن مشغول هستند از سر ناچاری به این شغل روی آورند اما در قبال شرایط سختی که کار می‌کنند حمایت خوبی از آنان نمی‌شود که امیدواریم مسئولان با تدابیر اصولی به مطالبه‌های کارکنان معادن توجه داشته باشند.
بيش از 60 درصد معادن آذربایجان‌غربی در شهرستان‌های اروميه، تكاب، مهاباد، خوی و مياندوآب قرار گرفته است.
در راستای توجه به توسعه اقتصادی در آذربايجان‌غربی، معادن این استان گزینه بسیار خوبی به شمار می‌رود که در صورت همت و تلاش می‌توان پتانسیل نهفته در دل معادن آذربایجان‌غربی را زنده کرد و به آنان حیات بخشید.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید