10:04|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 22 مرداد 1398 - 07:44
کد خبر: 12672
یادداشت:

اهدای عضو، شرحنامه بی‌دلان است

از آنجایی می‌گوییم اهدای عضو ماجرای عاشقان است زیرا کسانی دست به این اقدام خدا پسندانه می‌زنند که می‌دانند اجزای بدنشان پس از مرگ برایشان فایده‌ای نخواهد داشت و اما هر عضو می‌توانند برای برخی‌ها امید تازه‌ای زندگی باشد.
اهدای عضو، شرحنامه بی‌دلان است

سرویس فرهنگی باریش نیوز، اهدای عضو رفتاری از گذشت و این صفات عالی انسانی برگرفته از صفات الهی است. کسانی به اهدای عضو رو می‌آورند که می‌دانند اجزای انسان پس از مرگ برایش فایده‌ای نخواهد داشت پس با تصمیم خود برای تکمیل فرم و گرفتن کارت اهدای عضو اقدام می‌کنند.

ماجرای اهدای عضو، ماجرای عاشقی است؛ سرگذشت کسانی است که نا امیدی هم‌نوعان نیازمند خود را درک می‌کنند و با اهدای عضوی که دیگر برایشان فایده‌ای نخواهد داشت لحظات پر از نا امیدی آن‌ها را سرشار از امید می‌کنند.

کارت اهدای عضو نشان‌ دهنده آرزوی قلبی برای اهدای اعضای بدن فرد است و همین امر می‌تواند با نشان دادن خواسته فرد به اولیای دم، تصمیم گیری را برای آنان در آن زمان حیاتی آسان‌تر کند و البته نقش اساسی‌تر این کارت کمک به فرهنگ‌سازی بیشتر در زمینه اهدای عضو است.

در عصری زیست می‌کنیم که با عبور از دوران بیمارهای واگیردار که ایران یکی از موفق ترین کشورها  در کنترل و مقابله با آنها بوده و دستاوردهای دیروزش، ذخایر پرافتخار امروز شده است، بیماری‌های غیرواگیر مزمن شیوع زیادی یافته و با وجود همه تلاشهای ارزشمند صورت گرفته برای ثبت، پیشگیری و درمان این بیماری ها که خود، راهی است بس طولانی ، ناگزیر از مواجهه با مرگهای ناشی از این بیماری ها هستیم که بخشی از قربانیان آنها را بیماران نیازمند محروم مانده از پیوند اعضا تشکیل می دهند.

این مسئله به حدی حائز اهمیت است که مسئول انجمن اهدای عضو ایرانیان آذربایجان‌غربی گفت: در هر ۱۲ ساعت یک‌ بیمار موفق به دریافت عضو حیاتی در کشور می‌شود.

علی تقی‌زاده ادامه می‌دهد: اهدای عضو یعنی یک فرد یا ولی دم، اجازه می‌دهد تا اعضای سالم شخص برای پیوند به شخص دیگری اهدا شود. وی ادامه داد: اعضایی مانند کلیه‌ها، قلب، کبد، پانکراس،روده، ریه‌ها، استخوان، مغز استخوان، پوست و قرنیه قابلیت پیوند دارند.

 این مقام مسئول با اشاره به آمار فوتی‌های نیازمند پیوند خاطر نشان کرد: هر ۲ ساعت یک‌ بیمار نیازمند به پیوند، جان خود را از دست می‌دهد و هر ۱۰ دقیقه یک نفر به فهرست انتظار پیوند اضافه می‌شود این در حالی است که هر ۱۲ ساعت یک‌ بیمار موفق به دریافت عضو حیاتی می‌شود.

تقی‌زاده  تصریح کرد: سالانه ۵ هزار نفر دچار مرگ‌ مغزی می شوند که ۵۰ درصد آنان قابلیت اهدای عضو را دارند که تصادفات رانندگی سهم ۲۵ هزار نفری را در آمار افراد مرگ مغزی کشور دارد.

وی تعداد بیماران دیالیزی در سال را ۳ هزار نفر اعلام کرد و ادامه داد: این در حالی است که کم تر از یک هزار نفر اهدای عضو کلیه را انجام می دهند.

مسئول انجمن اهدای عضو ایرانیان آذربایجان‌غربی درباره مرگ مغزی بیان کرد: در این حالت دیگر اعضا مانند قلب برای مدتی با دستگاه به کار خود ادامه می‌دهد و نزدیکان بیمار با مشاهده ظاهر او تصور می‌کنند که امید برای احیا و زندگی دوباره  وجود دارد و به همین دلیل از رضایت برای اهدای عضو خودداری می‌کنند.

وی یکی از اصلی ترین مشکلات فرهنگی جامعه را ندانستن معنی و مفهوم مرگ مغزی انسان دانست و گفت: با ترویج هر چه بیشتر فرهنگ اهدای عضو در جامعه می‌توان آن را بهتر نهادینه‌سازی کرد

به امید روزی که همگان برای اهدای اعضای خویش پس از مرگ برای نجات هموطنان از یکدیگر پیشی بجوییم و خود و خدای مهربان خویش را راضی نگاه داریم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید