17:13|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 20 مرداد 1398 - 04:52
کد خبر: 12655
یادداشت:

عرفه حلقه وصل وجود انسان به عبودیت الهی

روز نهم ذي‌الحجه روزی است که وجود انسان در پرتوی دعای عرفه به عبودیت الهی متصل می‌شود.
عرفه حلقه وصل وجود انسان به عبودیت الهی

به گزارش سرویس فرهنگی باریش نیوز، عرفه هرچند به اسم عيد ناميده نشده اما روزي است که حق تعالي بندگان خويش را به عبادت و طاعت خود خوانده و سفره جود و احسان خود را براي ايشان گسترانيده است تا شيطان در اين روز حقيرتر و خشمناک‌تر از همیشه باشد.

اعمال روز عرفه براساس روایت های ذکر شده بر این منوال است که ابتدا فرد غسل کند تا روح و جانش در زلالی آب تظیهر شود و سپس زيارت امام حسين ـ (ع) که مقابل هزار حجّ و هزار عمره و هزار جهاد بلکه بالاتر است و احاديث در کثرت فضيلت زيارت آن حضرت در اين روز متواتر است و اگر کسي توفيق يابد که در اين روز در تحت قُبّه مقدّسه آن حضرت باشد، ثوابش کمتر از کسي که در عرفات باشد نيست، بلکه زياده و مقدّم است.

پس از نماز عصر، پيش از آن‌که مشغول به خواندن دعاهاي عرفه شود دو رکعت نماز بجا آورد در زير آسمان و اعتراف و اقرار کند نزد حق تعالي به گناهان خود تا فايز شود به ثواب عرفات و گناهانش آمرزيده شود پس مشغول شود به اعمال و ادعيه عرفه که از حُجَج طاهره ـ صلوات اللّه عليهم ـ روايت شده و آنها زياده از آن است که در اين مختصر ذکر شود.

قرائت دعای پرفیض عرفه در مساجد و مصلی‌های ارومیه

مراسم پرفیض قرائت دعای عرفه امروز یکشنبه، 20 مردادماه همزمان با سراسر کشور در شهرهلی مختلف آذربایجان غربی و شهر ارومیه نیز برگزار می شود.

دعای عرفه با حضور اقشار مختلف مردم در ارومیه علاوه بر حسینه ها و مساجد در پنج مکان مذهبی از جمله مصلای امام خمینی (ره)، مسجد جنرال، مسجد علی ابن موسی الرضا (ع)، مسجد علی ابن ابیطالب (ع) و حسینیه ثارالله برگزار می شود.

روز عرفه، ۹ ذی‌الحجه، یک روز پیش از عید قربان است و بنابر فقه شیعه، حج‌گزاران باید از ظهر تا غروب شرعی این روز را در عرفات وقوف کنند عرفه نزد مسلمانان از روزهای پرفضیلت سال محسوب می‌شود و در منابع روایی اعمالی برای آن برشمرده‌اند که بافضیلت‌ترین آنها دعا و استغفار است، زیارت امام حسین(ع) و خواندن دعای عرفه نیز در این روز بسیار سفارش شده است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید