09:46|چهارشنبه, اردیبهشت 05 ,1403
تاریخ انتشار: 17 مرداد 1398 - 07:22
کد خبر: 12638
باریش نیوز گزارش می‌دهد:

بازار کار در طلب افراد ماهر

بیکاری، چالشی که امروزه جامعه را فرا گرفته است و مهارت آموزی نقش بسیار مهمی در حل معضلات بیکاری جوانان دارد و می‌تواند با گشایش قفل‌های بسته این مشکل را حل کند زیرا مهارت کافی برای ورود به بازار کار است.
بازار کار در طلب افراد ماهر

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، بیکاری یکی از معضلات اصلی جامعه که بدون در نظر گرفتن مدرک تحصیلی جامعه را فراگرفته است و همانگونه که ذکر شد گره این مشکل فقط به دست مهارت‌آموزی باز می‌شود.

مهارت آموزی در مدارس و دانشگاه‌ها نقش بسیار مهمی در راستای یادگیری و آموزش فنون مختلف فنی و علمی دارد و باعث می‌شود جوانان از توانمندی خود استفاده کرده و در مسیر ساختن آینده‌ای روشن قدم بردارند.

بیکاری از دید افراد دلایل متفاوتی دارد اما در حقیقت اگر فردی توانایی کار و فعالیت داشته ولی درآمدی کسب نکند از بیکاران جامعه محسوب می‌شود.

معضل بیکاری و کم‌کاری را نمی‌توان تنها در یک شهر خلاصه کرد زیرا این مسئله به تازگی در کل جهان رخنه کرده است که نبود مهارت کافی می‌تواند یکی از دلایل اصلی بیکاری به شمار بیاید، اما در شرایط کنونی اکثر مکان‌های آموزشی به امر مهارت آموزی نمی‌پردازند و این عامل باعث می‌شود نرخ بیکاری جوانان فارغ از التحصیل شده روز به روز سر به فلک بکشد.

در شرایط کنونی باید برای کاهش نرخ بیکاری مراکز آموزشی و متولیان اشتغال توجه جدی به موضوع مهارت ورزی جوانان برای حضور در عرصه‌های اشتغال داشته باشند زیرا فارغ از تحصیلان به دلیل نداشتن مهارت لازم در پی کسب شغل مناسب با مشکلات بزرگی مواجه شوند.

جامعه نیازمند تخصص و مهارت

حجت‌الاسلام محمدجواد مجتهد شبستری، نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با سرویس اجتماعی باریش نیوز، در مورد نقش دانشگاه‌ها در توانمندسازی و افزایش مهارت دانشجویان برای رسیدن به بازارکار مناسب اظهار کرد: دانشگاه‌ها نقش بسیار مؤثری در افزایش توانمندسازی دانشجویان دارند و می‌توانند با آموزش مهارت‌های گوناگون برای دانشجویان نیروی‌های بسیار مفید و مؤثری را تحویل جامعه دهند.
وی افزود: متاسفانه در شرایط فعلی فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلفی که در دانشگاه تدریس می‌شود نمی‌توانند تأمین کننده نیازهای واقعی جامعه باشند و این امر نیاز به یک باز تعریف و بازنگری دارد.
شبستری ادامه داد: در محدوده صنعت و مباحث فنی در دانشگاه‌ها نیازمند این هستیم که به روز رسانی و باز تعریف در رشته‌های درسی انجام شود و جوانان مهارت لازم را برای کار در اجتماع و آن چیزی که جامعه به آن نیاز دارد در آن زمینه تخصص و مهارت پیدا کرده و در آن مسیر فعالیت کنند و بتوانند که رابطه لازم بین دانشگاه و جامعه را ایجاد کنند.
این مقام مسئول گفت: در حال حاضر در زمینه آموزش مهارت‌های لازم در دانشگاه‌ها جهت رسیدن به بازار کار مناسب احتیاج داریم اما در زمینه‌های فنی و کسب مهارت کاری خروجی دانشگاه‌ها متناسب نیست.
نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: فارغ التحصیلان بعد از خروج از دانشگاه به جای اینکه در محیط مناسب و مرتبط با رشته خود فعالیت کنند به دلیل نبود آموزش در دانشگاه‌ها چند سالی وقت خود را تلف کرده و به دنبال کار آموزی می‌روند در صورتی که این آموزش می‌توانست در محیط دبیرستان و دانشگاه انجام شود و بعد از فارغ التحصیلی نیازی به کارورزی نباشد.

افزایش مهارت می‌تواند تاثیر چشمگیری در کاهش نرخ بیکاری داشته باشد. آموزش های فنی و حرفه ای از جمله آموزش‌هایی است که افراد جویای کار برای احراز شغل باید آن هارا فراگیرند.

اما متاسفانه امروزه افزایش مدرک گرایی در بین جوانان و حتی خانواده‌ها می‌تواند دلیل اصلی کاهش داوطلبین برای فراگیری مهارت های متفاوت باشد از این رو القاء رسالت مهارت آموزی و آسیب‌های ناشی از مدرک‌گرایی در تغییر نگرش خانواده‌ها می‌تواند موثر واقع شود.

دانا محور بودن آموزش فعلی باعث می‌شود هزینه‌های تولید نیز نه تنها پایین نیامده بلکه روز به روز رو به سر فلک بکشد.، بدون شک می‌توان گفت عمده‌ترین قشر بیکاران را افراد فاقد مهارت تشکیل داده اند.

با توجه به اینکه هر جامعه نیازمند تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص در زمینه های متفاوت است، نداشتن مهارت در بین فارغ‌التحصیلان یکی از ضعف‌های نظام آموزشی کشور محسوب می‌شود.

جوانان بدون تخصص فنی و مهارت تنها با مدرک فارغ التحصیل به عرصه کار استان وارد می شوند اما در قدم اول به دلیل نداشتن مهارت‌های فنی شکست می‌خورند.

امروزه یکی از دغدغه‌های اصلی کشور موضوع اشتغال است که آموزش مهارت‌های لازم و هدایت جوانان به سمت کارآفرینی نقش تاثیرگذازی می‌تواند در کاهش نرخ بیکاری داشته باشد.

تخصیص مکانی، با اساتید مجرب و حرفه ای برای آموزش مهارت‌های مختلف می‌تواند اقدامی مثبت در جهت کاهش نرخ بیکاری داشته باشد. شرکت‌ها و کارگاه‌های تولیدی نیز می توانند در فرصت های شغلی به دست آمده با جذب دانش آموختگان برتر هر دوره از این مراکز و حتی مراکز عالی کشور در بازار کار استفاده کنند که اگر این چنین باشد نه تنها افراد مجرب وارد چرخه کار می‌شوند بلکه این فرایند می‌تواند باعث افزایش تولیدات داخلی، کاهش قیمت‌ و حتی اقدامی مثبت در راستای رشد شاخص‌های توسعه اقتصادی استان باشد.

 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید