17:00|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 14 مرداد 1398 - 06:32
کد خبر: 12608
یادداشت:

احیای ظرفیت‌های درمانی دریاچه ارومیه ضرورتی که مغفول مانده است

ظرفیت‌های درمانی دریاچه ارومیه می‌تواند پتانسیل خوبی برای جذب گردشگر داخلی و حتی خارجی باشد چراکه به اذعان بسیاری از کارشناسان امر لجن این دریاچه ار خواص بی‌نظیری برای درمان برخی از بیماریها برخوردار است.
احیای ظرفیت‌های درمانی دریاچه ارومیه ضرورتی که مغفول مانده است

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، بزرگترین دریاچه شور کشور در غربی ترین نقطه در آذربایجان غربی به نام دریاچه ارومیه است، این دریاچه با داشتن املاح فراوان معدني به ويژه كلرور و سولفات (گوگرد) و تركيبات آهن، يد و مقدار مناسبي نمك و قدرت جذب حرارت زياد و مواد آلي متعدد و ميزان راديواكتيويته متناسب يكي از مرغوبترين لجنهاي طبي به شمار مي آيد كه منافع طبي و اثرات شفا بخشي فراواني دارد.

از گذشته تا به‌حال مردم از سراسر کشور برای بهره‌مندی از این اثرات شفا بخش به استان ‌آذربایجان‌غربی سفر می‌کنند این دریاچه بیشتر مورد توجه بيماران امراض مختلف و اطبا بوده و پزشكان استفاده از آب درياچه مخصوصا از گل آن را به بعضي از بيماران توصيه می‌نمايند.

حتی در زمان‌های گذشته انتقال لجن درياچه به برخي كشورهاي خارجي جهت تهيه و ساخت كرمهاي آرايشي و نوعي پماد براي استفاده در درمان امراض جلدي رايج بوده است.

در حال حاضر نیز سالانه گردشگران زیادی از شهرهاي كشور از آب و لجن دریاچه ارومیه براي بهبودي امراض مختلف استفاده می‌کنند و حتی در سالهای نه چندان دور که هنوز این دریاچه به روزهای خشک خود نرسیده بود گردشگران از کشورهای مختلف نیز برای بهره مندی از خواص درمانی دومین دریاچه شور جهان مهمان شهر ارومیه می شدند.

برای درمان درمان بيماری‌هايی چون لنفاتيسم، شكستگي هايي كه دير جوش مي خورند، بيماريهاي روماتيسمي مفاصل، بيماريهاي اعصاب و بيماريهاي مختلف زنان شامل متريت ها، سالپنژيتهاي مزمن و رحمي آب كلروره درياچه اروميه بسيار موثر است.
لجن دریاچه روی بیماری‌هایی تاثیر درمانی کاملا مشخصی دارند که می‌توان به این موارد نام برد، بيماريهای سيستم حركتي موثره روماتيسم، پلي آرتريت مزمن، فرمهاي آرتريت مزمن مانند نقرس، درد عضلاني ناشي از فيبروزيت، انواع نورالژي ها به ويژه سياتالژي، از بين رفتن آثار كوفتگي، خون مردگي، صدمه و گسيختگي مفصلي، سفتي مفاصل، بيماريهاي عروق محيطي، اگزما، پسوريازيس، بيماريهاي زنان به ويژه التهاب مزمن يا بي كفايتي تخمدانها، آمنوره، اختلالات قاعدگي، نازايي، رشد نكردن دستگاه تناسلي و غيره از جمله بيماريهايي هستند که لجن روی آن‌هاا تاثیر دارد.

همه اين كاربردهاي درماني به علت اثرات فيزيكي، خواص شيميايي، فيزيكو شيميايي و خواص بيولوژیکي لجن درياچه است و لجن برای درمان انواع بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های پوستی بسیار مفید است و در همه جای جهان از آن استفاده می‌شود.

امروزه مردم جهان به بهداشت و زیبایی خود توجه ویژه‌ای دارند و هزینه زیادی را صرف خرید محصولات بهداشتی، آرایشی و درمان و پیشگیری از بیماری‌های خود می‌كنند. هر کجا که استفاده از مواد طبیعی و دستورات بهداشتی با عوارض کم فراهم بوده طرفداران بیشتری را به خود جذب کرده است و با در نظر داشتن تمام خواص درمانی لجن دریاچه آیا می‌توان از این روش نیز کارآفرینی در این زمینه انجام داد  و از این ظرفیت در راستای توسعه شرایط اقتصادی و کسب و کار استان بهره برد!

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید