11:31|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 13 مرداد 1398 - 04:41
کد خبر: 12600
یادداشت:

استرس و راه‌های مقابله با آن

استرس پدیده‌ای است تمامی انسان‌ها با آن روبرو می‌شوند اما راه های مقابله با آن چیست؟
استرس و راه‌های مقابله با آن

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، استرس، پدیده‌ای طبیعی که اتفاق می‍افتد و حتی گاهی لازم است. انسان به طور مستمر با اطرافیان خود در حال تعامل است بنابراین استرس بر سلامت انسان تاثیر می‌گذارد. بخاطر داشته باشیم استرس حتما باید بهبود یابد زیرا در هر 24 ساعت جامعه امروزی این موضوع همیشه بدیهی نیست بطوری که استرس را به‌صورت یک مشکل بهداشت عمومی درآورده است.

مهم­ترین چیز این است که آن را به موقع متوقف کرد. استرس در درازمدت تغییرات قابل‌توجهی را به بدن تحمیل می‌کند و حتی استرس‌های کوتاه‌مدت هم می‌توانند موقتا باعث کاهش میزان سلامتی شوند.

خلاصی کامل از شر استرس موضوعی چالش‌برانگیز است، اما در این دنیای تند و سریع، کسب مهارت‌های کاهش استرس که می‌توانند در پس زدن تاثیرات مخرب آن روی سلامتی به شما یاری برسانند، بسیار مهم و حیاتی است.

به بسیج شدن تمام بدن همراه مغز برای مقابله با یک تهدید استرس است. در هنگام فرار یا دفاع از خود ضربان قلب افزایش و سوخت و ساز بدن تغییر می‌کند به گونه ای که عضله­‌ها از انرژی سهل الوصولی برخوردار می‌­شوند.

حواس پنجگانه انسان در زمان متمرکز شدن مغز بر روی وضعیت تهدید آمیز جمع می­شود.

استرس در نفس خود پدیده­‌ مثبتی است اما زمانی زیان بار می‌شود که برما چیره شود به گونه ای که ما قادر به مهار تهدید نشویم یا هنگامی که نتوانیم به موقع بهبودی پیدا کنیم.

به آرام گرفتن جهت به دست آوردن انرژی از دست رفته بدن بازیابی یا بهبودی می‌گویند که اگر این بهبودی صورت نگیرد بدن انسان خسته می‌شود.

بیشتر افراد بدون داشتن انرژی لازم، شادابی و حتی سرحال بودن به مدرسه، سر کار یا هرجایی می‎روند که اگر این فشار بیش اندازه بزرگ بشود و به مدت طولانی ادامه یابد، بدون اینکه به حال طبیعی برگشته باشیم این خطر می­رود که به بیماری فرسودگی شغلی دچار شویم. به همین دلیل بسیار مهم است که به سیگنال­های بدن خود گوش کنیم و به موقع تغییر روش بدهیم.

مغز بعد از فشارهای مرتبط با استرس، نیاز به زمان برای استراحت دارد. فعالیت هایی مانند رفتن به خانه بعد از کار روزانه و مراقبت از کودک، پرداخت صورتحسابهای مالی وبرنامه‌ریزی برای شام شب بعنوان بازیابی و بهبودی محسوب نمی‌­شوند. اما فعالیت­‌های بدنی و معاشرت‌های اجتماعی خوشآیند بعنوان بازیابی محسوب می­شوند. تماشا کردن تلویزیون، خواندن یک کتاب ویا روی کاناپه دراز کشیدن و “هیچ کاری انجام دادن” هم به‌عنوان بازیابی و بهبود محسوب می­شوند.

مهمترین شکل بازیابی و بهبودی خواب است. استرس در زمان بی‌خوابی بیشتر احساس می‌شود ضمن اینکه استرس اغلب خود دلیل بیخواب شدن است.

هر شب هفت تا هشت ساعت خواب برای افراد توصیه می­‌شود. داشتن ساعت فراغت در طول ساعات کاری نیز مهم است. هرچه فشار کاری بیشتر باشد، دفعات استراحت در زمان کار نیز باید بیشتر باشد تا بتوان در بلند مدت از عهده وظایف شغلی برآمد.

اگر بتوانیم با استرس درست مقابله کنیم و در زمان لازم بهبودی خود را کسب کنیم می‌توانیم بدون مشکل و به راحتی به زندگی و فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهیم.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید