19:38|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 06 مرداد 1398 - 09:44
کد خبر: 12551
باریش گزارش می‌دهد:

کم‌فروشی و گرانفروشی گریبان بازار را گرفت

کم‌فروشی، گرانفروشی، ایجاد قیمت‌های سلیقه‌ای و کمبود نظارت در مراکز خرید از عواملی است که در شرایط فعلی گریبان بازار را گرفته و مردم را با مشکلات مختلف مواجه کرده است.
کم‌فروشی و گرانفروشی گریبان بازار را گرفت

به گزارش سرویس اقتصادی باریش نیوز، عرضه یا فروش کالا و ارائه خدمات کمتر از میزان معیار را کم‌فروشی می‌گویند. این روزها در شرایط بد اقتصادی حاکم در جامعه بیش از پیش شاهد افزایش کم‌فروشی و گرانفروشی در سطح بازار هستیم که این شرایط مردم را به شدت کلافه کرده است.
قیمت‌های سلیقه‌ای در بازار و کمبود نظارت نیز از عواملی است که در شرایط فعلی گریبان مردم را گرفته و در تهیه اقلام اساسی زندگی آنان را با مشکلات مختلفی روبه رو کرده است.
 برخی از فروشندگان به دور از انصاف از شرایط پیش آمده سوءاستفاده می‌کنند و اقدام به کم فروشی و گرانفروشی می‌کنند.
کم‌فروشی از نگاه دین اسلام
یکی از مسائلی که قرآن کریم در آیات متعدد آن را مطرح کرده است مسائل اقتصادی است که در دین اسلام نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است و آیات زیادی در زمینه اقتصاد بیان شده است و برای اهمیت اقتصاد در دین همین بس که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: بر پا نشد و استقامت نکرد دین من الا به دارایی خدیجه و شمشیر علی بن ابیطالب علیه السلام. اصلاح کردن اقتصاد یک ملت و یک قوم یکی از برنامه‌های مهم انبیای الهی بوده که برای مثال خداوند متعال در آیات متعددی جریان حضرت شعیب رو نقل می‌کند که از مردم خودش می‌خواست که آداب خرید و فروش را رعایت کنند و کم فروشی نکنند.
تشکیل 3979 پرونده تخلف در آذربایجان‌غربی
محمد اقوامی، مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا آخر تیرماه سه هزار و ۹۷۹ فقره پرونده تخلف تشکیل شده است اظهار کرد: از این تعداد سه هزار و ۸۹۲ فقره پرونده تخلف در شعب تعزیرات حکومتی استان مورد رسیدگی قرار گرفته است.
وی با اشاره به محکومیت بیش از ۴۴۶ میلیارد ریال جزای نقدی توسط متخلفان این پرونده‌ها افزود: از این تعداد پرونده دو هزار و ۴۰۵ فقره در بخش کالا و خدمات، ۱۵۰ فقره در بخش بهداشت و درمان و یک هزار و ۴۲۴ فقره درب بخش قاچاق کالا و ارز تشکیل و به تعزیرات حکومتی استان ارسال شده است.
اقوامی با اشاره به اینکه در این مدت ۷۷۰ فقره پرونده عدم درج قیمت در استان نیز تشکیل شده است افزود: متخلفان این پرونده‌ها نیز به پرداخت ۷۷۸ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شدند و از این تعداد پرونده نیز ۷۶۷ فقره پرونده مورد رسیدگی قرار گرفته است.
وی به رسیدگی ۶۲۴ فقره پرونده در بحث گران‌فروشی در استان طی سال جاری اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۲۴ فقره پرونده گران فروشی به تعزیرات حکومتی آذربایجان‌غربی وارد و از این تعداد به ۶۱۶ فقره رسیدگی شده است.
مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه متخلفان این پرونده به جزای نقدی بیش از ۳۰ میلیارد ریال محکوم شده‌اند افزود: این پرونده‌ها با مشارکت بازرسان اتاق اصناف و سازمان صنعت و معدن و تجارت استان مورد بازرسی و رسیدگی قرار گرفته‌اند.
فروشندگان مستلزم به درج قیمت روی کالاها هستند
خلیل ابراهیمی، معاون اجرایی اداره کل تعزیرات حکومتی در گفت‌وگو با سرویس اقتصادی باریش نیوز، با اشاره به جلوگیری از گرانفروشی در استان اظهار کرد: درج قیمت روی کالاها، خدمات و تناسب آن براساس قیمت‌گذاری حمایتی یا هزینه تمام شده از الزاماتی است که فروشندگان کالا باید آن را رعایت کنند.
گزارش تخلفات با شماره تماس 124
وی در ادامه افزود: سازمان صنعت و معدن، دارای سامانه‌ی ارتباطی به شماره 124 جهت رسیدگی به مشکلات مردم می‌باشد که بازرس گزارشی از تخلفات و گران‌فروشی را تهیه و در نهایت گزارشات به سازمان تعزیرات حکومتی جهت رسیدگی ارسال می‌شود.
معاون اجرایی اداره کل تعزیرات حکومتی آذربایجان‌غربی گفت: برای تاثیرگذاری بیشتر در رسیدگی به گرانفروشی، مجازات از طریق جریمه است که 20 درصد نسبت به ماه گذشته افزایش یافته که بلافاصله پس از رسیدن پرونده در اسرع وقت در ادراه تعزیرات مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
وی تاکید کرد: برای ایجاد آرامش در فضای جامعه، رصد مستمر بازار عرضه و تقاضا برای تامین، توزیع کالا و خدمات رسیدگی به گزارشات مردمی و جلوگیری از کمبود می‌تواند در تنظیم بازار موثر باشد.
درآمد حاصل از گران فروشی حرام است
کم‌فروشی و گران فروشی یکی از آفت‌های کسب روزی حلال است که بسیاری از اهل بازار ممکن است دانسته یا ندانسته به آن مبتلا شوند. درآمد حاصل از گران فروشی حرام است و باید به صاحبان حق برگردانده شود.
براساس قوانین سازمان تعزیرات حکومتی گرانفروشی، کم‌فروشی، عدم درج قیمت و ایجاد قیمت‌های سلیقه‌ای در بازار جرم محسوب می‌شود و با متخلفان برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید