08:52|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 05 مرداد 1398 - 10:03
کد خبر: 12530
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور در گفت‌وگو باریش:

مرگ آرتمیاها نشان از چرخه زندگی آنها دارد

مرگ و میر آرتمیا در دریاچه ارومیه با توجه به اینکه این موجود بازه عمر مشخصی دارد، بیانگر استمرار چرخه حیات تنها مودجود زنده در دومین دریاچه شور جهان است.
مرگ آرتمیاها نشان از چرخه زندگی آنها دارد

علی نکویی‌فرد، رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور در گفت‌وگو با سرویس اجتماعی باریش نیوز، میزان آرتمیاهای موجود در دریاچه را چیزی بالغ بر 200 تن اعلام کرد و افزود: میزان آرتمیا موجود در دریاچه، آرتمیا بالغ 683 عدد، نوزاد 2هزار و 66 عدد، جوان 833 عدد و تعداد تخم‌های آرتمیا 56 هزار و 130 عدد در مترمکعب است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون حجم دریاچه 4/56 میلیارد متر مکعب است و مساحت دریاچه نیز 3 هزارو 80ک یلومتر مربع، مساحت دریاچه نسبت به سال گذشته 918 کیلومتر مربع افزایش یافته است.

این مقام مسئول با بیان اینکه هر محیط طبیعی جاندارانی با طول عمر مشخصی دارند گفت: طول عمر آرتمیا در شرایط بسیار خوب با شوری 120 گرم در لیتر و وجود غذای کافی 3 ماه است و پس از پایان طول عمرشان میمیرند.

نیکویی فرد ادامه داد: با گرمی هوا و بیشتر شدن شوری آب طول عمرشان کمتر می‌شود اما مشکلی برای چرخه زندگی آرتمیا به وجود نمی‌آید و شاهد وضعیت بسیار خوب آرتمیاها هستیم.

وی با اشاره به اینکه آرتمیاها تمام چیزهایی را که اندازه دهنشان یعنی 50 میکرون باشد می‌خورند، خاطر نشان کرد: این موجودات از باکتری‌ها و جلبک‌ها تک سلولی مانند دونالیلا گرفته تا آرتمیاهای مرده در صورت متلاشی شدن تغذیه می‌کنند.

این مقام مسئول یکی از دلایل قرمز شدن دریاچه ارومیه را وجود دونالیلاها بیان کرد و افزود:  با شورشدن دریاچه این جلبک‌های تک سلولی برای اینکه بتوانند در مقابل شوری آب دوام بیاورند تغییر رنگ می‌دهند و این دلیل بارز قرمزی دریاچه است.

نیکویی فرد با اشاره به لجن های دریا گفت: آرتمیا ها پس از مرگ جرگه تشکیل می‌دهند.که یکی از دلایل لجن‌های کنار دریا توده‌های آرتمیاهای مرده است.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور در پایان در رابطه با دلایل مشاهده آرتمیاهای مرده در ساحل دریاچه ارومیه گفت: وزش باد به سمت ساحل و جمع‌آوری آنها در سواحل اصلی‌ترین دلیل مشاهده جرگه‌ها است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید