08:04|پنجشنبه, اردیبهشت 06 ,1403
تاریخ انتشار: 03 مرداد 1398 - 11:54
کد خبر: 12519
باریش گزارش می‌دهد:

سدمعبر پیاده‌روها را از عابرین گرفت

سدمعبر در معابر و خیابان‌های شهر ارومیه به شدت افزایش پیدا کرده و باعث تصرف پیاده‌روها از عابرین پیاده شده است.
 سدمعبر پیاده‌روها را از عابرین گرفت

به گزارش سرویس اجتماعی باریش نیوز، رعایت و حفظ حقوق شهروندی در فضاهای شهری بسیار اهمیت دارد  و تمامی شهروندان ملزم به رعایت آن هستند.
 اما در برخی از موارد ایجاد مزاحمت و نقض قوانین شهری از سوی افراد ناآگاه باعث شده نظم شهری به هم بخورد طبق ماده 101 قانون شهرداری‌ها، معابر و خيابان‌ها متعلق به شهرداری است و هر اقدامی كه باعث انسداد آن شود به عنوان سد معبر تلقی می‌شود.
سد معبر به یکی از معضلات بزرگ شهری تبدیل شده و مشکلات بسیاری در شهر به وجود ‌آورده است تصرف معابر و ایجاد سدمعبر در خیابان‌ها و کوچه‌های شهر بسیار آزار دهنده است و چهره فضاهای شهری را بی نظم جلوه می‌دهد.
شهروندان باید فرهنگ و قوانین شهرنشینی را رعایت کنند  
یکی از شهروندان ارومیه‌ای، در گفت‌وگو با خبرنگار باریش در سطح شهر ارومیه گفت: سدمعبر یکی از تخریب کنندگان فضا و زیبایی‌های کوچه و خیابان ‌شهری است.
وی افزود: براساس قوانین شهرنشینی، هیچ مغازه‌داری حق ندارد که معابرعمومی را برای استفاده شخصی تصاحب کند و سهولت رفت و آمد شهروندان در پیاده‌روها را با مشکل مواجه کند.
این شهروند در پایان به فرهنگ‌سازی حقوق شهروندی اشاره کرد و افزود: هر کدام از افراد جامعه، ملزم به رعایت حق و حقوق خود شهروندی هستند و باید به نحوه احسن آن را رعایت کرده و برای دیگر شهروندان الگوی مناسبی باشند.
لزوم برخورد با افرادی که اقدام به سدمعبر می‌کنند
امیر از کاربران باریش نیوز در ارسال پیامی گفت: داستان سدمعبر در ارومیه همچنان ادامه دارد و این روند در اکثر مناطق شهر ارومیه مشاهده می‌شود.
وی گفت: قراردادن تابلوها و بنرهای بزرگ از سوی مغازه داران در پیاده‌روها و همچنین پارک کردن ماشین در وسط معابر عمومی در رفت و آمد و تردد مردم اخلال ایجاد کرده و مردم به سختی از این معابر عبور می‌کنند.
مکان‌های پرتردد شهر ارومیه رفع سدمعبر می‌شود
امیر سحابی، معاون خدمات شهری شهرداری ارومیه در گفت‌و‌گو با سرویس اجتماعی باریش نیوز اظهار کرد: جمع آوری سد معبر ها یکی از اصلی ترین اهداف شهرداری است و خیابان های  خیام جنوبی، عطایی، بازار ارومیه، امینی، حافظ ، جهاد و در هر مکانی که موارد سد معبر مشاهده شود به صورت کاملا جدی پیگیری می‌شود.
وی در اشاره به مراحل پیگیری سد معبر خاطر نشان کرد: در مرحله اول تذکرهای لازم داده می‌شود اما در صورت عدم توجه، افراد با مبالغ ناچیزی جریمه می‌شوند به امید اینکه دیگر این کار را تکرار نکنند.
این مقام مسئول افزود: پس از آنکه افراد اهمیتی به اقدامات مامورین شهرداری نمی‌دهند به اجبار اجناس متخلفین جمع آوری می‌شود.
سحابی با اشاره به تداوم عملیات جمع‌آوری خاطر نشان کرد: متخلفین با قراردادن اجناس خود در پیاده روها و حتی خیابان‌ها باعث اختلال در رفت و آمد مردم می‌شوند این موضوع دلیل تداوم عملیات جمع آوریکسانی است که سد معبر می‌کنند.
معاون خدمات شهری شهرداری ارومیه در رابطه با اقدامات اجرایی برای ساماندهی دستفروشان گفت: در سطح شهر ارومیه بازارهای روز برای دست فروشان وجود دارد که با ارائه درخواست کتبی بعد ازدریافت غرفه می‌توانند در این محل‌های به کسب درآمد مشغول شوند.
برخورد با افرادی که به حریم عمومی در سطح شهر تعرض می‌کنند و با نصب بنر و پارک خودرو در معابر، باعث ایجاد سدمعبر می‌شوند تا حد زیادی از افزایش سدمعبر در سطح شهر ارومیه  جلوگیری می‌کند.
از طرفی دیگر همکاری و مشارکت در بین شهروندان و احترام به حق و حقوق شهروندی نیز در جایگاه خود اهمیت دارد و باید در راستای دارا بودن از شهری منظم و با قانون این قوانین به صورت همگانی رعایت و عملیاتی شود. 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید