15:51|شنبه, اردیبهشت 01 ,1403
تاریخ انتشار: 13 تیر 1398 - 09:28
کد خبر: 12333
به مناسبت ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) و روز دختر:

حضرت معصومه (س) الگوی تمام عیار نجابت و پاکدامنی

حضرت معصومه (س) که به برکت ولادتشان امروز در تقویم و فرهنگ ایرانی به نام روز دختر مزین شده است، نمونه و الگویی تمام عیار از نجابت و پاکدامنی است که می‌تواند سیره زندگی دختران امروز باشد.
حضرت معصومه (س) الگوی تمام عیار نجابت و پاکدامنی

سرویس فرهنگی باریش نیوز، اولین روز از ماه ذی القعده، سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س)، دخت گرامی امام موسی بن جعفر(ع) و خواهر حضرت امام رضا(ع) را به عنوان روز دختر نام گذاری کرده‌اند.
دختران در بین شیعیان جهان جایگاه ویژه‌ای دارند و خانواده‌هایی که دارای فرزند دختر هستند به  مناسبت این روز برای دختران خود هدیه می‌گیرند و آنان را مورد لطف و محبت خود قرار می‌دهند. علت نام گذاری روز دختر در سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) در تقویم ایرانی ارج نهادن به جایگاه دختران است، که ظاهر آن ریشه در ازدواج نکردن آن حضرت دارد و باطنش نیز در جهت معرفی الگوی شاخص حضرت معصومه سلام الله علیها برای دختران شیعه است.
حضرت فاطمه معصومه (س) در اولین روز از ماه ذیقعده سال 173 هجری در شهر مدینه چشم به جهان گشود. این بانوی پاکدامن از همان آغار تولد در محیطی پرورش یافت که همه به فضایل اخلاقی آراسته بودند. تقوا، عبادت، صداقت، بخشندگی، در همه حال به یاد خدا بودند از صفات بارز و برجسته این خاندان به شمار می‌رفت. پدران اين خاندان، همه برگزيدگان و پيشوايان هدايت، گوهرهای تابناك امامت و سكان داران كشتی انسانيت بودند.
طبق روایاتی که در شأن و منزلت حضرت معصومه وارد شده است، می‌توان مرتبه‌ای از عصمت، نه در حد ائمه برای ایشان قائل شد. این مساله در حق چنین بانویی بعید به نظر نمی‌رسد؛ چرا که این حد از عصمت به معنای دوری از گناه در زندگی عالمان بزرگ نیز فراوان مشاهده می‌شود.
حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها از جهت شخصیت فردی و کمالات روحی در بین فرزندان امام موسی بن جعفر سلام‌الله علیها بعد از برادرش، حضرت علی بن موسی‌الرضا علیه السّلام در والاترین رتبه جای دارد. این در حالی است که شیخ مفید و دیگران فرزندان دختر امام کاظم علیه السّلام حداقل هجده تن بوده‌اند و فاطمه معصومه در بین این‌همه بانوی مکرمه سرآمد بوده است.
یک سال بعد از هجرت تبعید گونه حضرت رضا (ع) به مرو، حضرت معصومه سلام الله علیها، در سال ۲۰۱ هجری ، به شوق دیدار برادر و ادای رسالت زینبی و پیام ولایت، به همراه عده‌ای از برادران و برادرزادگان به طرف خراسان حرکت کرد و در هر شهر و محلی مورد استقبال مردم واقع می‌شد.
در شهر ساوه عده‌ای از مخالفان اهل بیت که از پشتیبانی مأموران حکومت برخوردار بودند، سر راه کاروان آنان را گرفته و با همراهان حضرت وارد جنگ شدند، در نتیجه تقریباً همه مردان کاروان به شهادت رسیدند، حتی بنابر نقلی حضرت (س) معصومه را نیز مسموم کردند.
هم اکنون حرم مطهر حضرت معصومه (س)، در شهر قم قرار دارد که یکی از اماکن زیارتی مهم در ایران است که همه ساله زائران زیادی را به سوی خود می کشاند.
این آرامگاه تنها یک گنبد ساده داشت و در زمان صفویان با ساخت ضریح و کاشی‌کاری و افزایش ارتفاع بنای حرم، چهره‌ای زیبا و تماشایی یافت.
در مناسبت‌های مختلف مذهبی زائران زیادی از شهرهای مختلف ایران و کشورهای اسلامی و حتی غیر مسلمانان، از  حرم حضرت معصومه (س) بازدید می کنند تا هم به زیارت و راز و نیاز بپردازند و هم از دیدن جلوه زیبای معماری این مکان لذت ببرند. امام رضا (ع) برادر بزرگوار حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در بابت زیارت آن حضرت فرمودند: هر کس که حضرت معصومه علیها سلام را در قم زیارت کند مانند آن است که مرا زیارت کرده است.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید