03:28|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 08 اردیبهشت 1398 - 09:55
کد خبر: 11857
باریش گزارش می‌دهد:

لزوم تقویت همگام زیرساخت‌ها و فرهنگ سینماروی در آذربایجان غربی

اگر گذرتان برای دیدن فیلم مورد علاقه‌تان به سینماهای ارومیه افتاده باشد حتما متوجه تفاوت‌های ساختاری سینماهای آن در مقایسه با سالن‌های نمایش فیلم سایر کلانشهرها شده‌اید.
لزوم تقویت همگام زیرساخت‌ها و فرهنگ سینماروی در آذربایجان غربی

به گزارش سرویس فرهنگی باریش، پتانسیل‌های بالقوه در عرصه فرهنگ و هنر آذربایجان غربی گویای تمدن پویای این مرز و بوم در عرصه‌های فرهنگی و هنری دارد.
علیرغم وجود پتانسیل‌های فرهنگی استان، سینما به عنوان هنرهفتم در بیشتر جنبه‌ها در آذربایجان غربی مغفول مانده و این غفلت را نه تنها در مورد زیرساخت‌ها  مشاهده کرد بلکه در رابطه با فرهنگ سینماروی هنوز کمیتمان لنگ می‌زند.
آذربایجان غربی گرچه ظرفیت‌های لازم برای تقویت زمینه‌های فرهنگی و هنری را دارد، ولی در بسیاری از شاخص‌های فرهنگی رتبه‌های پایین کشوری را دارد به‌طوری که از 22 سالن سینما در شهرهای استان وابسته به نهادهای مختلف، در حال حاضر تعداد اندکی سالن به طور کامل فعالیت دارند و برخی از شهرها هنوز صاحب سالن سینما نشده‌اند!.
شاید جالب باشد بدانید که سینماهای فعال ارومیه در سال‌های قبل از انقلاب ساخته شده‌اند و بدون شک باگذشت زمان نیاز به بازسازی و به‌روزرسانی دارند تا بتوانند با تغییر ضائقه عموم، پاسخگوی سیلقه‌های اقشار مختلف باشند.
اما عدم اهتمام جدی متولیان فرهنگی استان به دلایل مختلف و از همه مهمتر کمبود بودجه باعث شده که تاکنون تغییرات قابل توجهی در ساختار فیزیکی و تکنولوژی سینماهای استان انجام نشود.
در مقابل همه کاستی‌هایی که در مورد ساختارهای فیزیکی و ابزارهای فناوری به‌روز در سینماهای استان وجود دارد، به نظر می‌رسد فرهنگ سینماروی آنچنان که شایسته استانی با تمدن چندهزارساله، باید باشد، نتوانسته جای خود را پیدا کند و این مهم را می‌توان از میزان زباله‌های رها شده در کف سالن پس از خارج شدن مردم از سینماها مشاهده کرد.
سینما در عصر ارتباطات و تکنولوژی به عنوان هنری که یکی از صنایع سودآور جهان تبدیل شده است، هنوز ابزار مهمی برای انتقال مفاهیم و مضامین اجتماعی، اخلاقی، انسانی و حتی سیاسی و اقتصادی در بین ملت‌ها به شمار می‌رود.
به عنوان خبرنگار باریش برای بررسی بیشتر رفتارها و کنش مخاطبان سینما، به یکی از سینماهای ارومیه به بهانه دیدن فیلم رفتم تا پاسخ برخی از رفتارهای عمومی را از خود مخاطبان جویا شوم.
وقتی وارد سینما شدم، فیلم سینمایی زندانی‌ها سانس آخر یکی از سالن‌های سینما در ارومیه بود، گرچه تعداد مخاطبان مثل فیلم‌های اکران شده نوروزی نبود اما به گفته مسئول گیشه سانس‌های آخر به نسبت فروش بهتری نسبت به سایر سانس‌ها دارند و آنهم به خاطر این است که مردم اوقات فراغت بیشتری دارند و از کار روزانه فارغ شدند.
در ردیف‌های آخر تعدادی از جوانان با بساطی از تنقلات نشسته بودند و با توجه به اینکه چند دقیقه‌ای بیشتر به پایان سکانس شبانه نمانده بود منتظر شدم تا نمایش فیلم تمام شود.
گلایه‌های عمومی از نامناسب بودن امکانات داخلی سینماها
در هنگام خرج از سالن از یکی از مخاطبان که خود را علی معرفی کرد دلیل آمدنش را به سینما جویا شدم، گفت: با دوستان هم‌دانشگاهی برای گذران اوقات فراغت آمده ایم و بیشتر به دنبال تفریح هستیم.
وی در پاسخ به اینکه سینماهای استان چه مشکلی دارند، به مناسب نبودن صندلی‌های تماشاگران اشاره کرد و گفت: سالن سینما در فصل زمستان سرد و در تابستان آنقدرگرم است که نمی‌شود دیدن فیلم را تحمل کرد.
تعداد اندک سینماروی حرفه‌ای در ارومیه
زهرا دیگر تماشاگر سینما است که به همراه همسرش به سینما آمده است و در گفت‌و‌گو با باریش گفت: در ماه حداقل یک بار برای دیدن فیلم به سینما می‌آیند و ترجیح می‌دهند فیلم‌های سینمایی را در سالن سینما تماشا کنند.
وی با بیان اینکه ارومیه سینماروی حرفه‌ای کم دارد، اظهار کرد: بیشتر جوانان برای گذران اوقات فراغت به سینما می‌آیند و فرهنگ سینما رفتن در بین جوانان نهادینه نشده است چون بیشتر زمان نمایش فیلم در گفتگو و بگو و بخند هستند و اغلب ته مانده یا زباله تنقلاتشان را در کف سالن سینما رها می‌کنند و می‌روند.
اعتبار سه میلیارد تومان برای به‌روز کردن سینماهای استان 
حجت‌الاسلام ناصر خدایاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی باریش، در خصوص تعداد و وضعیت سینماهای استان اظهار کرد: از 22 سینمای موجود در استان، 13 سینما متعلق به حوزه هنری، 2 سینما متعلق به هلال احمر، یک سینما متعلق واسبته به تبلیغات اسلامی سردشت است.
 وی با اشاره به اینکه 4 سینما توسط  بخش خصوصی در استان در شهرهای نقده و پیرانشهر راه اندازی شده است، تصریح کرد: شهرستان‌هایی از جمله چالدران، چایپاره، پیرانشهر، شوط و شهرستان پلدشت همچنان سالن سینما ندارند.
این مسئول گفت: در حال حاضر 19 سینما به صورت فعال و نیمه فعال در استان فعالیت دارند و تعداد ظرفیت کل سینماهای استان 12 هزار صندلی است.
خدایاری با اشاره به اشراف متولیان هنری استان به مشکلات سینماها و تلاش برای رفع هرچه سریعتر کمبودها، یادآور شد: در حال حاضر اساسی‌ترین مشکل سینماهای استان، فرسودگی ساختمان‌ها و نبود تجهیزات و امکانات داخلی سینماها است که این امر نیاز به اهمیت و بازسازی مبرم دارد.
وی عنوان کرد: عمده گلایه مخاطبان سینما از لحاظ وضعیت نامناسب فضا و امکانات داخلی سینماها است که بروز، مدرن و مجهز نیستند در حالی که بسیاری از صنایع در استان نوسازی و بروز شده‌اند اما سینماها از این قاعده محروم هستند و متاسفانه به امکانات کم و نامناسب بسنده شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در پایان تصریح کرد: برای بازسازی و ساماندهی سینماهای مرکز استان، سه میلیارد تومان تأمین اعتبار در نظر گرفته شده که در صورت ابلاغ و تخصیص بودجه می توان بخش بزرگی از کمبودهای فیزیکی سالن های سینمای استان را برطرف کرده و تعداد مخاطبان حرفه ای هنر هفتم را در استان افزایش داد.
ضرورت نگاه ویژه به بعد کارآفرینی هنری در آذربایجان غربی 
صنعت سینما در آذربایجان غربی همانند بسیاری از صنایع هنری دیگر که می‌تواند فرصت خوبی برای احیای ارزش‌های فرهنگی استان باشد و در مقابل بتواند زمینه‌های کارآفرینی بسیاری از فعالان را فراهم آورد به دلیل کمبود زیرساخت های لازم به فراموشی سپرده شده است و فعالیت تعداد اندک هنرمندان استانی در عرصه سینماها به سبب نبود حمایت‌های جدی از سوی هنرمندان نیز کجدار، مریض و در حد دلخوشی و علایق شخصی است.

گزارش از مریم صفری 

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید