09:52|جمعه, فروردین 10 ,1403
تاریخ انتشار: 16 اسفند 1397 - 12:49
کد خبر: 11582
به گزارش باریش:

نامطلوب بودن وضعیت سینماها در آذربایجان غربی

وضعیت نامناسب سینماهای موجود در آذربایجان غربی سبب شده مردم رغبت کمتری به تماشای فیلم در سینماهای استان داشته باشند در حالی که وجود سینماهای استاندارد و مجهز در استان و ارومیه می‌توانست مبدل به پاتوقی فرهنگی و تفریحی برای جوانان و شهروندان باشد.
نامطلوب بودن وضعیت سینماها در آذربایجان غربی

به گزارش سرویس فرهنگی باریش، نابسامانی اقتصادی سبب بروز فشار روحی و روانی برای اعضای خانواده‌ها شده است لذا در کنار تمام این آشفتگی‌ها و فشارهای اقتصادی و روانی داشتن ساعاتی برای تفریح در کنار خانواده و دوستان می‌تواند تا حدی در بهبود شرایط و ایجاد روحیه در افزاد مفید باشد ولی متاسفانه آذربایجان غربی و به ویژه شهر ارومیه از شهرهایی است که فاقد مکان تفریحی متناسب با نیازهای خانواده است. محیطی که خانواده با فراغت بال و اطمینان بتوانند ساعاتی را در آن بگذرانند و یا بدون هیچ درگیری و هراسی فرزندان خود را به حضور در این مکان ها توصیه کنند. در همین جاست که لزوم وجود سینما در شهر ارومیه احساس می‌شود. سینمایی که یکی از محیط‌های فرهنگی نیز شمرده می‌‍شود. اما وضغیت نامطلوب سینماهای شهر ارومیه که یک کلانشهر نیز محسوب می‌شود به هیج وجه در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و از حداقل استانداردها نیز برخوردار نیستند لذا همین امر سبب کم رغبتی مردم درسالن‌های سینما شده است.

سینماهای استان نیاز مبرم به نوسازی دارند
حجت السلام ناصر خدایاری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی باریش، در خصوص تعداد و وضعیت سینماهای استان اظهار کرد: 22 سینما به ترتیب در بخش‌های حوزه هنری، هلال احمر، تبلیغات اسلامی، شهرداری  و بخش خصوصی در استان وجود دارد.
وی افزود: از میان 22 سینمای موجود در استان، 13 سینما متعلق به حوزه هنری، 2 سینما متعلق به هلال احمر، 1 سینما متعلق به اداره تبلیغات اسلامی سردشت، و 4 سینما به بخش خصوص مرتبط می باشد همچنین سینما فرهنگ نقده و سینما فرهنگ پیرانشهر متعلق به بخش خصوصی است.
حجت الاسلام خدایاری به برخی از شهرستان‌های استان که فاقد سینما هستند اشاره و ادامه دارد: شهرستان‌هایی از جمله چالدران، چایپاره، پیرانشهر، شوط و شهرستان پلدشت از وجود سینما بی بهره هستند.
وی گفت: در حال حاضر 19 سینما به صورت فعال و نیمه فعال در استان فعالیت دارند و تعداد ظرفیت کل سینماهای استان 12 هزار صندلی است.
وی به ظرفیت موجود سینماهای فعال در استان اشاره و افزود: سینمای انقلاب ارومیه دارای600 صندلی، سینما ایران 750 صندلی، سینما آزادی 800 صندلی و سینما شمس خوی دارای 150 صندلی است که ظرفیت کل سینماهای فعال استان 2 هزارو 450 صندلی می‌باشد.
حجت السلام خدایاری  به بزرگترین مشکلات سینماهای استان اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر اساسی‌ترین مشکل سینماهای استان، فرسودگی ساختمان‌ها و نبود تجهیزات و امکانات داخلی سینماها است که این امر نیاز به اهمیت و بازسازی مبرم دارد.
وی عنوان کرد: عمده گلایه مخاطبان سینما از لحاظ وضعیت نامناسب فضا و امکانات داخلی سینماها است که بروز، مدرن و مجهز نیستند در حالی که بسیاری از صنایع در استان نوسازی و بروز شده‌اند اما سینماها از این قاعده محروم هستند و متاسفانه به امکانات کم و نامناسب بسنده شده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در پایان تصریح کرد: در جهت بازسازی و ساماندهی سینماهای مرکز استان، سه میلیارد تومان تأمین اعتبار صورت گرفته است که در صورت ابلاغ و تخصیص، این بودجه تا حدودی در جهت بازسازی تعمیر و نوسازی سینماها مؤثر خواهد بود که در این صورت مخاطبان نیز از وضعیت سینماها رضایت داشته و با اکران فیلم‌های مناسب از این امکانات استفاده خواهند کرد.

تخصیص 3 میلیارد تومان بودجه برای نوسازی سینماها
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اخذ 3 میلیارد تومان برای توسعه سینماهای ارومیه گفت: ارومیه سه سینمای فعال دارد که این سینماها مشکلات خیلی زیادی به لحاظ کیفیت پرده نمایش، صندلی‌ها و فضای داخلی دارند.
وی خاطر نشان کرد: در راستای تعمیر و بهبود اوضاع  سینماهای ارومیه که باید در شأن مردم ارومیه باشند، از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، مطالباتی داشته‌ایم که برای بازسازی و نوسازی سینماهای فرسوده ارومیه ، 3 میلیارد تومان از محل بودجه‌های فرهنگی اختصاص بدهند که دکتر نوبخت با این درخواست موافقت کرده و دستور دادند که این مبلغ در اختیار حوزه هنری قرار بگیرد و در راستای بهبود اوضاع سینماهای ارومیه به کار رود.

 در حال پیگیری بودجه سه میلیارد تومانی برای تجهیز سینماها هستیم 
مسئول امور سینمایی حوزه هنری آذربایجان غربی درباره بودجه سه میلیارد تومانی که برای بازسازی سینماهای ارومیه اختصاص می‌یابد اظهار کرد: به سبب اینکه سینماهای ارومیه از وضعیت مطلوب و درخور شان میزبانی مردم نداشتند لذا با برآورد هزینه‌ها، اعلام کردیم که با تامین بودجه سه میلیاردی می‌توان وضعیت سینماها را بهبود بخشید.
مسعود یکانی گفت: در حال حاضر در مرحله پیگیری بودجه سه میلیارد تومانی هستیم تا به زودی به دستمان برسد تا هرچه سریعتر نوسازی سیستم گرمایشی و سرمایشی سالن‌ها که یکی از مشکلات اساسی سینماهای ارومیه است به زودی حل شود. همچنین با این بودجه صندلی‌ها تعمیر و در صورت امکان اقدام به دو سالنه کردن یکی از سالن‌های سینما خواهیم کرد.

مسئولین فرهنگی شهر باید به این مشکل و کمبود شهرارومیه توجه ویژه داشته باشند اما متاسفانه عدم رسیدگی مسئولین به امورات فرهنگی از جمله وضعیت سینماها سبب شده مردم از برنامه‌های فرهنگی دور بشوند و این تفکر ایجاد شود که مسئولین هیچ برنامه‌ای برای بهبود وضعیت فرهنگی شهر ندارد. لذا در کنار همت مسئولین نیازمند مطالبه عمومی مردم هستیم تا این نیاز جوانان و شهروندان تامین شود.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید