18:00|پنجشنبه, فروردین 09 ,1403
تاریخ انتشار: 02 اسفند 1397 - 11:51
کد خبر: 11454
باریش گزارش می دهد:

الحاق خوی به ماکو یک بازی سیاسی است!

از زمانی که موضوع الحاق شهرستان خوی به منطقه آزاد ماکو مطرح شد. نظرهای مخالف و موافق بسیاری از سوی مسئولین مطرح شد، برخی خوی را مانع پیشرفت شهرستان چالدارن و ماکو دانسته و در مقابل عده‌ای نیز این الحاق را سبب توسعه استان قلمداد کردند.
الحاق خوی به ماکو یک بازی سیاسی است!

به گزارش سرویس اقتصادی باریش‌ نیوز، منطقه آزاد تجاری ماکو با 500 هزار هکتار مساحتی که دارد یکی از بزرگترین مناطق آزاد تجاری جهان محسوب می‌شود که با اصلاحیه جدیدی هم که برای این منطقه مصوب شده قرار است 101 هزار هکتار نیز به این منطقه الحاق شود که با این الحاقبه بیش از 600 هکتار می‌رسد

ماکو با توجه به مرز نزدیکی که با ترکیه دارد یکی از زمینه‌های پیشرفت اقتصادی برای استان و حتی منطقه است که می‌تواند زمینه ساز مراودات تجاری با کشورهای خارجی نیز شود وبا توسعه روزافزون صادرات به ارتقاء سطح توسعه اقتصادی استان و حتی ماکو و چالدران کمک شایانی می‌کند.

در این میان از اواخر تابستان و دقیقا شهریور ماه سال 97 بود که با تلاش برخی افراد بالادستی لایحه الحاق خوی و چالدران به منطقه آزاد ماکو به مجلس شورای اسلامی  تقدیم و مصوب شد که در حدود 8 هزار هکتار از شهرستان خوی به منطقه آزاد ماکو الحاق می شود چرا که ظرفیت هایی که خوی دارد سبب رونق اقتصادی و در آمد زایی هر چه بیشتر در استان و منطقه می شود اما این لایحه الحاقی با مخالفت های بسیاری روبرو است.

به همین دلیل برای روشن شدن بهتر مطلب خبرنگار باریش‌نیوز به سراغ مسئولان هر دو شهرستان رفته و نظرات آن ها را نسبت به این الحاق جویا شده است که به قرار زیر است:

الحاق خوی به منطقه آزاد ماکو اجحاف در حق مردم چالدران است

حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید محمد هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصادی باریش، در خصوص الحاق خوی به منطقه آزاد ماکو اظهار کرد: با کلیات طرح الحاقی موافق هستیم و شاکر خداوندیم که شهرها و استان ها به آبادانی و رونق اقتصادی برسند اما با الحاق خوی به منطقه آزاد تجاری ماکو ، ظلم بزرگی به مردم چالدران می شود.

وی ادامه داد: بدلیل مسافت 144 کیلومتری چالدران با مرز ترکیه ، مردم انتظار بازگشایی بازارچه های مرزی را در چالدران دارند تا این شهرستان هم به رونق اقتصادی دست یابد و الحاق خوی مانع بزرگی بر سر راه این توسعه و آبادانی است.

امام جمعه ماکو تصریح کرد:  انتظاری که از مسئولان داریم این است که عدالت محوری را در بحث الحاق خوی به منطقه آزاد تجاری ماکو رعایت کنند  چرا که با الحاق این منطقه به ماکو ظلم بزرگی در حق مردم منطقه چالدران است.

وی خاطر نشان کرد: الحاق خوی به منطقه آزاد ماکو اگرچه مزایایی برای شهرستان خوی دارد ولی متاسفانه این کار ظلم به مردم چالدران است که منجر به بی‌عدالتی و عدم رونق اقتصادی متوازن می‌شود.

الحاق خوی به منطقه آزاد ماکو سبب اشتغال جوانان منطقه می‌شود

سید تقی کبیری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصادی باریش، در خصوص الحاق خوی به منطقه آزاد تجاری ماکو اظهار کرد: با توجه به اینکه آذربایجان غربی 1000 کیلومتر مرز مستقیم با سه کشور دارد ایجاد مناطق آزاد تجاری فرصت ویژه‌ای برای توسعه شهرهای مرزی است.

وی بیان کرد: دولت در ایجاد مناطق مستقل محدودیت دارد و یکی از زمینه‌های توسعه  اقتصادی مناطق آزادشهرهای مرزی است خوی به‌عنوانی کی از 8 منطقه‌ای انتخاب شد که به  جهت دارا بودن زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های ویژه به منطقه آزاد موجود در آذربایجان غربی که ماکو باشد الحاق شود و لایحه الحاقی آن به مجلس تقدیم و مصوب شد.

این نماینده مجلس افزود: خوی با دارا بودن اولین مرز ترکیبی ریلی و زمینی مرز رازی، فرودگاه و راه‌آهن از ظرفیت‌هایی که برای ایجاد یک منطقه آزاد ضروری است، بالاترین ظرفیت‌ها را دارد و به دلیل محدودیتی که از سوی دولت ایجاد میشود، بهترین راه الحاق به منطقه آزاد تجاری ماکو بود.

نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با الحاق خوی به منطقه آزاد ماکو شاهد توسعه روزافزون مناطق مرزی، مبادلات تجاری، بحث ورود سرمایه‌گذاران خارجی و همچنین اشتغال جوانان منطقه حل خواهد شد و همچنین سبب توسعه هر چه بیشتر منطقه آزاد ماکو می‌شود.

کبیری گفت: درمجموع لایحه الحاق خوی به منطقه آزاد ماکو یکی از لوایحی است که همه موافق اجرایی شدن آن هستند چراکه زمینه‌ساز توسعه مجموعه استان و به‌خصوص شمال استان می‌شود.

وی اذعان کرد: اشتغال جوانان یکی از معضلات منطقه است و به همین دلیل با الحاق خوی به منطقه آزاد ماکو برای برطرف کردن این مشکل می‌توان قدم برداشت.

الحاق خوی به منطقه آزاد ماکو یک حرکت سیاسی است

حسین فروزان در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصادی باریش نیوز؛ درخصوص الحاق خوی به منطقه آزاد ماکو اظهار کرد: الحاق خوی به منطقه آزاد ماکو به هیچ وجه به نفع استان و منطقه آزاد ماکو نیست.

وی تاکید کرد: الحاق خوی به منطقه آزاد ماکو یک تصمیم سیاسی است و به هیچ وجه جنبه اقتصادی ندارد، بلکه حرکتی از سوی نمایندگان برای گرم کردن کرسی انتخاب و جمع کردن رای برای دوره بعد است.

وی با اشاره به اینکه الحاق خوی به منطقه آزاد ماکو سبب می‌شود سرمایه‌گذاران به جهت فراهم بودن زیرساخت‌ها به شهرستان خوی سوق پیداکنند تصریح کرد: این امر منجر به محروم ماندن منطقه آزاد ماکو می‌شود در حالی که این منطقه روزهای رشد و پیشرفت خود را می‌گذراند.

مدیرعامل سابق منطقه آزاد ماکو خاطر نشان کرد: بهتر است به جای الحاق خوی به منطقه آزاد ماکو در جهت ایجاد  منطقه آزاد مستقل برای خوی تلاش شود چرا که مردم منطقه آزاد ماکوسال‌هاست وظیفه مرزداری را برعهده دارند و از پیشرفت و توسعه محروم مانده‌اند لذا به دور از انصاف است که این امتیاز از منطقه سلب شود و همچنان دچار عقب‌ماندگی بماند.

با کلیات الحاق خوی به ماکو همه مخالف هستند به این دلیل که مکردم چالدران هم حق شکوفایی اقتصادی برای بهتر شدن وضعیت زندگانی خود دارند به همین دلیل اگر خوی به ماکو الحاق شود در حق مردم چالدران اجحاف صورت می‌گیرد و ظلم بزرگی برای این منطقه است.

برای تکمیل گزارش پیشرو تلاش شد تا نظر مدیرعامل منطقه آزاد تجاری ماکو را جویا و در گزارش منعکس شود که روابط عمومی «غلامرضا سلیمانی» در پاسخ به خبرنگار باریش نیوز اعلام کرده بود که ایشان اظهار نظری در این باره ندارند.

گزارش از صدف سلطانزاده

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید