04:40|جمعه, فروردین 31 ,1403
تاریخ انتشار: 23 بهمن 1397 - 12:41
کد خبر: 11358
رئیس دانشگاه ارومیه در گفت‌وگو با باریش:

آموزش پرورش آرتیمیا به کشاورزان حوضه دریاچه ارومیه

کشاورزان منطقه جنوبی حوضه دریاچه ارومیه می‌توانند از فرصت پرورش آرتیمیا در اطراف دریاچه ارومیه که سودآوری فراوانی نیز دارد، استفاده کنند.
پرورش آرتیمیا در اطراف دریاچه ارومیه

«رحیم حب نقی» در گفت‌وگو با سرویس اقتصادی باریش، در خصوص دریاچه ارومیه و روند خشک شدن آن اظهار کرد: در سال 1392 به منظور مطالعه، تحقیق و تفحص درخصوص روند و علل خشکی دریاچه ارومیه، پژوهشکده مطالعاتی دریاچه ارومیه تشکیل یافت. این مرکز که به تلاش دانشگاه ارومیه تشکیل یافته است نتیجه مطالعات خود را در اختیار ستاد احیای دریاچه ارومیه قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: البته ستاد احیای دریاچه ارومیه فرآیند مطالعه و ارائه گزارش و پیشنهاد در خصوص دریاچه ارومیه را به دانشگاه صنعتی شریف واگذار کرده و در حقیقت نتیجه مطالعات ما در اختیار آنان قرار داده می شود.

رئیس دانشگاه ارومیه با ابراز گلایمندی از واگذاری مطالعات دریاچه ارومیه به دانشگاه صنعتی شریف ابراز کرد: اگر روند مطالعات در اصل به خود دانشگاه ارومیه که به طور ملموس این مشکل را حس میکند واگذار می‌شد، بی‌تردید روند احیای دریاچه به شکل یهتری پیش می‌رفت البته منکر نقش اصلی کمبود بودجه در عدم پیشرفت احیای دریاچه ارومیه نیستیم ولی تاکنون طرح‌هایی که چهار سال پیش توسط پژوهشکده مطالعاتی دریاچه ارومیه به ستاد احیا واگذار شده بود و مورد توجه قرار نگرفت اکنون مسئولین بعد گذشت چهار سال به اهمیت طرح‌ها پی برده و از آنها استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: مسائل و مشکلاتی که در داخل استان وجود دارد را افرادی که به وضوح آن را لمس می کنند می توانند بهتر حل کنند، مسئولان نیز باید حل مشکلات استانی را به دانشگاه‌های استانی واگذار نمایند چرا که آنها اشرافیت بیشتری نسبت به مسائل و موضوعات مطروحه دارند.

پرورش آرتمیا فرصتی مناسب برای کشاورزان حوضه دریاچه ارومیه

 حب نقی گفت: در جنوب دریاچه ارومیه استخرهایی برای پرورش ماهی تعبیه شده بود که امروز بدلیل غلظت بالای نمک آبی این استخرها بلااستفاده مانده اند به همین دلیل می توان امروز از این استخرها استفاده‌های مناسبی کرد.

وی ادامه داد: کشاورزان این مناطق جنوبی حوضه دریاچه ارومیه می توانند از این فرصت به خوبی استفاده و دراستخرهایی که بلااستفاده مانده به پرورش آرتمیا که خود نیز صنعت سود آوری است، چرا که سودآوری فراوانی نسبت به دیگر آبزیان از جمله ماهی و میگو دارد.

رئیس دانشگاه ارومیه اذعان کرد: پرورش آرتمیا فرصت مناسبی برای کشاورزان حوضه دریاچه ارومیه است که با حمایت های علمی که زیر نظر دانشگاه ارومیه در اختیارشان قرار می‌گیرد به این پرورش که جایگزینی مناسب برای فعالیت های کشاورزان حوضه دریاچه ارومیه است روی آورند.

نظر دهید

لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید